Norsk Folkemuseum

Bli med å øve til 17. mai!

Pressemelding   •   mai 05, 2014 11:20 CEST

17. mai feirer Grunnloven 200 år. For få forsikre deg om at du er i rute kan du dra på Norsk Folkemuseum på søndag. Der øves det nemlig til den store dagen, med barneleker, kor, bunader, folkedans, korps, pølser, is og muligheter for å få noen til å stryke bunadsskjorta di.  Festen før festen starter klokken 12.00.

«Vi øver til 17.mai»
11.mai 2014. Klokken 12.00 – 16.00
Norsk Folkemuseum

I årene etter 1814 tok det tid før 17. mai kunne feires offentlig. 200 års jubileum for grunnloven krever derfor en skikkelig 17. mai markering. På søndag setter Norsk Folkemuseum av en hel søndag slik at folk både kan feire og forberede seg ekstra godt til den store festen.

Vi stryker bunadsskjorta di!
Vet du hvordan man stryker en bunadsskjorte best mulig? Det vet man på Norsk Folkemuseum. Ta med bunadsskjorta hvis du vil lære dette, eller ta den med kun for å få den strøket.

50 mann på scene synger nasjonalsanger
Norske Selskaps Kor, Oslo Håndverker Sangforening fremfører sin konsert ”Nasjonen synger. Mannskorsang 1814 – 2014,”. Med sanger som For Norge Kiempers Fødeland, Når Fjordene Blåner, Ja Vi Elsker, og Gud Signe Vårt Dyre Fedreland til Norge i Rødt Hvitt og Blått, vises det musikalske tidsspennet i de siste 200 årene.  Med sang, var den menige mann viktig i nasjonsbyggingen av Norge etter 1814.

Foredrag og bokutgivelse
I anledning utgivelse av den nye praktfulle boken «Broderte bunader» holder forfatter Anne Kristin Moe foredrag om de broderte bunadenes historie. Boken er laget sammen med fotograf Laila Duran. Her er det mye å lære for den som er interessert i bunader! Det blir boksignering og rabatterte priser i museumsbutikken. Boka gis ut av forlaget Duran Publishing i samarbeid med Norsk Folkemuseum.

Forsmak på folkedans
Hver søndag fra 15. mai er det folkedans på Norsk Folkemuseum. I år starter sesongen en helg før og allerede fra søndag 11.mai kan publikum nyte et av museets mest populære publikumstilbud.

Barnas dag med korps og lek
Også 200 års markeringen for Grunnloven er barnas dag. Bygdøy skolekorps spiller og marsjerer, mens barna kan leke gode gamle barneleker på Telemarkstunet.

Korte ned ventetiden til den store dagen. Ta turen til Norsk Folkemuseum på søndag for en forsmak og et tilbakeblikk på 17. mai.