Norsk Folkemuseum

Opplev fortidens apotek med blodigler og pilletrilling!

Pressemelding   •   aug 11, 2015 10:00 CEST

Søndag 16. august er det Farmasimuseets dag på Norsk Folkemuseum. Museet åpner den nye utstillingen Privat eid – offentlig styrt. Dokumenter fra norske apotek. Det blir omvisninger i utstillingene og i urtehagen, pilletrilling og mulighet for å få se levende blodigler!

Hva: Farmasimuseets dag
Når: 10.00 - 17.00
Hvor: I gamlebyen på Norsk Folkemuseum

Blodigler, iglekrukker og pilletrilling
La barna prøve seg på å trille piller i laboratoriet og se hvordan salver ble laget! I apoteket Hjorten kan du se levende blodigler, som i tidligere tider ble mye brukt til årelating. På bildet ser man en iglekrukke, som hadde godt beskyttet lokk med skrue på som skulle hindre iglene i å krype ut. På søndag kan se dem i levende live!

Besøk fortidens apotek og laboratorium
Norsk Farmasihistorisk Museum holder til i en stor murgård i gamlebyen på Norsk Folkemuseum som fra 1760 ble kalt Generalitetsgården. Museet rommer mange utstillinger, blant annet apoteket Hjorten fra 1860, Skillebekk apotek fra 1960 og Frogner apoteks laboratorium fra samme periode, som for dagen er bemannet med farmasøyter i gamle apotekkostymer.

Ny utstilling åpner
Privat eid – offentlig styrt. Dokumenter fra norske apotek er en utstilling som forteller historien om hvordan apotekene i Norge har vært privat eiet og drevet, men likevel hatt en streng offentlig kontroll. Her kan man se mange spennende og sjeldne gjenstander fra museets rike arkiv og gjenstandssamling, som kongelige bevillingsbrev, spritresepter og giftbeger i skjønn forening. Utstillingen åpner klokken 12.00.

Opp på urteloftet eller ut i urtehagen
På urteloftet vil man kunne lære mer om bruken av urter, medisinplanter og deres virkestoffer. Urtehagen bugner av urter og medisinplanter og er et nydelig sted på sensommeren. Det blir omvisning i urtehagen av farmasøyter, smaksprøver og mulighet for å kjøpe boka Medisinplanter. Boka er skrevet av tre av museets aktive medlemmer.

Vel møtt til en spennende dag både inne i apoteket og ute i urtehagen!

NB: Museet holder åpent fra klokken 10.00, og klokken 12.00 markeres åpningen av utstillingen med foredrag av leder for utstillingsutvalget og redaktør av legemiddelhåndboken, Trygve Fjeldstad.

For mer informasjon:
Gjertrud Sæter