FN-sambandet

Bli med FN-sambandet på skolekino om å flykte

Pressemelding   •   okt 05, 2012 13:01 CEST

FN-sambandet inviterer medlemsorganisasjonene med FN-film

FN-film er et av høstens tiltak rettet mot videregående skole. Se en god film, lær om flukt og se hvordan FN-sambandet jobber med skoleelever.

Meld dere på til torbjorn.urfjell@fn.no innen mandag.

Hvordan er det å være på flukt? Hvem får slippe inn og hvem kastes ut?

FN-sambandet og Film fra Sør gir i høst norske skoleelever et innblikk i å flykte gjennom visningen av den prisbelønte filmen Et øyeblikks frihet.

Elever fra Elvebakken videregående skole stemmer over spørsmålet; Bør Norge ta imot flere flyktninger enn vi gjør i dag?

Tid: 9. oktober 12.30 – 15.30

Sted: Vika kino, Oslo

- Ungdom i Norge har store problemer med å se for seg hvordan det er å flykte. Gjennom å vise filmen Et øyeblikks frihet og samtidig lære elevene om rettigheter folk har og praksisen til FNs høykommissær for flyktninger, så tar vi dem forhåpentlig et skritt nærmere, sier Stian Bragtvedt, leder Av FN-sambandets regionkontor øst.

- Vi er veldig glade for å ha med oss skuespilleren Payam Madjlessi som spiller i filmen og selv har vært flyktning. Han vil fortelle sin historie til elevene etter filmen, sier Bragtvedt.

- Mitt mål har vært å fortelle noen av de sanne historiene og forklare bakgrunnen til flyktningene som bli utstøtt, og å vise at deres historier er universelle. Det er disse universelle lengslene som gjør mennesker i stand til å gjøre det umulige, sier Regissør Arash T. Riahi om filmen

Program:

12.30-12.45        Hva er en flyktning, Stian Bragtvedt, FN-Sambandet

12.45-14.15        Et øyeblikks frihet vises

14.15-15.00        Elevene møter Payam Madjlessi

15.15                     Elevene stemmer over om Norge bør ta imot flere flyktninger

FN-sambandet er informasjonskontoret om FN - som jobber med å spre informasjon om FN og FN-relaterte spørsmål i Norge.