Shortcut AS

Bo-bøkene for iPad

Pressemelding   •   okt 15, 2012 13:00 CEST

De tolv barnebøkene i serien om Bo som tidligere har vært utgitt i bokform i Sverige og Norge, utgis nå utgitt av apputviklingsfirmaet Shortcut i iBooks-format. Bøkene er oversatt til syv forskjellige språk og blir tilgjengelige i trettito iBooks butikker verden over.

“I sommer var vi så heldige å knytte bekjentskap med forfatter og illustratør, Morten N. Pedersen, vi har nå inngått en avtale med ham om å utgi bøkene om Bo digitalt. Vi har vurdert de ulike formatene for e-bøker og lesebrett opp mot hverandre, og konkludert med at iPad vil gi den beste leseropplevelsen. Bøkene er produsert i iBooks Author og resultatet har blitt enkelt navigerbare bøker med multi-touch funksjoner og illustrasjoner med ned til minste pixel detalj. Både forfatteren og vi i Shortcut er veldig fornøyde med resultatet. Nå blir det spennende å se hvordan vi gjør det i forlagsbransjen.” - sier daglig leder i Shortcut AS, August Z. Flatby.

De tre første bøkene om Bo, “Bo går i barnehagen”, “Bo feirer jul” og “Bo blir til overs”, er nå tilgjengelige på hele syv forskjellige språk: norsk, portugisisk, spansk, fransk, engelsk, dansk og svensk. Bøkene er tidligere utgitt i bokform i både Sverige og Norge til stor glede for mange. I alt skal Shortcut lansere tolv bøker i serien i løpet av det neste året.

Om Bo-bøkene:

Vi møter 4 år gamle Bo i ulike dagligdagse situasjoner som både barn og foreldre vil kjenne seg igjen i. Historiene fortelles med humor og varme, og er sjarmerende illustrert av forfatteren. Bøkene egner seg best for barn mellom 2 og 6 år. Tanken er at de enten kan leses av barnet alene eller sammen med en voksen. Ipad og lignende lesebrett har gjort det enklere for barn å ta i bruk teknologi på et tidligere stadie. Der små fingre ikke er i stand til å manøvrere spillkonsoller eller en mus, kan de lett navigere en touch-skjerm.

Om forfatteren:

Morten N. Pedersen er født i Oslo i 1975. Han begynte å skrive barnebøker i 2003 etter å ha jobbet flere år innen tegnefilm. Historiene henter han gjerne ved å tenke tilbake på sin egen barndom, men erfaringen som barnehageassistent er også god å ha når han skal skildre barnas verden. "Det gjelder å sette seg inn i situasjonen og prøve å huske hvordan det var å være barn, så holder man seg litt ung til sinns også." sier Morten som i dag jobber som barnebokforfatter, illustratør og animatør i Oslo.

Kontakt Charlotte Førli, markedssjef Shortcut, for høyoppløste bilder og andre henvendelser:

E-post: charlotte@shortcut.no, mobil: 93 41 30 70

Faktainformasjon “Bo går i barnehagen”:

Forfatter: Morten N. Pedersen

Last ned boken gratis i iBooks: https://itunes.apple.com/no/book/bo-gar-til-barnehagen/id565947724?mt=11

ISDN nr: 9788299911122

Pris: Gratis frem til 1. desember, deretter 19,- per bok

Om Shortcut AS:

Shortcut har utviklet apper for mobil og nettbrett siden 2008 og fokuserer på å utvikle apper som folk vil bruke og ha glede av uansett plattform. Shortcut har skapt en rekke apper i verdensklasse for flere av Norges største selskaper, deriblant RuterReise, MatPrat, Platekompaniet, Statoil og Nordea.