GARANTI Eiendomsmegling

Borettslagsleiligheter: Prisnedgang i november

Pressemelding   •   nov 30, 2011 14:37 CET

Prisene på borettslagsleiligheter er 2,3 prosent lavere i november 2011 sammenlignet med oktober 2011. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for borettslagsleiligheter var i november 2011 på 24 636 kroner, mens det tilsvarende tallet i oktober 2011 var på 25 226 kroner.

I løpet av de siste 12 månedene har prisene steget med 9,7 prosent. For 12 måneder siden var gjennomsnittlig kvadratmeterpris på borettslagsleiligheter 22 450 kroner.

- Etter prisoppgang de tre foregående månedene og en sterk prisvekst hele året sett under ett er en korreksjon av prisnivået i november ikke helt uventet. Det er imidlertid fortsatt bra aktivitet i markedet, og omsetningen av borettslagsleiligheter har vært god. Det er solgt flere boliger i november enn i oktober i år, og flere boliger enn tilsvarende måned de tre siste årene, sier administrerende direktør Stein Drogseth i GARANTI Eiendomsmegling.

Flere budgivere per bolig

Sammenlignet med forrige måned steg antall budgivere denne måneden. I november er det i snitt 2,0 budgivere per borettslagsbolig, en oppgang på 0,1 budgivere fra oktober. Sammenlignet med samme tidsrom i fjor er det en oppgang på 0,1 budgivere. Antall bud per bolig er 4,1 i november. Dette er en nedgang på 0,2 bud siden forrige måned, og en nedgang på 0,4 bud sammenlignet med samme tidsrom i fjor.

For ytterligere informasjon:

Stein Drogseth, administrerende direktør, tlf 977 44 005

Om GARANTI Eiendomsmegling:

GARANTI Eiendomsmegling er boligbyggelagenes eiendomsmeglerkjede og består i dag av 35 boligbyggelag som forvalter over 100.000 boliger, hovedsakelig i borettslag tilknyttet boligbyggelagene. Rundt 60 prosent av de forvaltede boligene er blokkleiligheter, mens de øvrige er ulike former for småhusløsninger.

Garantilagenes boliger er relativt homogene, og kvaliteten og størrelsen på omsatt boligmasse forandrer seg dermed lite blant de ca 900 borettslagsboligene som blir omsatt pr måned. Dette bidrar til å styrke kvaliteten på Garantis prisstatistikk, som er den mest omfattende månedlige prisstatistikken for borettslag i Norge. Prisstatistikken er utarbeidet i samarbeid med Perduco AS.

Se også: www.garanti.no