GARANTI Eiendomsmegling

Borettslagsleiligheter: prisoppgang i august

Pressemelding   •   aug 31, 2012 15:08 CEST

Prisene på borettslagsleiligheter er 1,8 prosent høyere i august 2012 sammenlignet med juli 2012. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for borettslagsleiligheter var i august 2012 på 27 242 kroner, mens det tilsvarende tallet i juli 2012 var på 26 772 kroner.

I løpet av de siste 12 månedene har prisene steget med 9,9 prosent. For 12 måneder siden var gjennomsnittlig kvadratmeterpris på borettslagsleiligheter 24 792 kroner.

- Prisveksten er ikke overraskende siden august tradisjonelt er en sterk måned. Det er godt trykk i markedet akkurat nå, og dette gir positive signaler for høsten, sier administrerende direktør Stein Drogseth i GARANTI Eiendomsmegling.

Flere bud og budgivere per bolig

Sammenlignet med forrige måned steg antall bud denne måneden. I august 2012 er det i snitt 4,8 bud per borettslagsbolig. Dette er en oppgang på 0,1 bud fra juli 2012, og like mange bud sammenlignet med samme tidsrom i fjor. Antall budgivere per bolig er 2,2 i juli 2012. Dette er en oppgang på 0,4 budgivere siden forrige måned, og en oppgang på 0,1 budgivere sammenlignet med samme tidsrom i fjor.

- Oppgangen i antall bud og budgivere viser at temperaturen og interessen i markedet er bra. Omsetningshastigheten har steget siden forrige måned, og leilighetene selges også betraktelig raskere sammenlignet med samme tidsrom i fjor, sier Drogseth.

For ytterligere informasjon:

Stein Drogseth, administrerende direktør, tlf 977 44 005

Om GARANTI Eiendomsmegling:

GARANTI Eiendomsmegling er boligbyggelagenes eiendomsmeglerkjede og består i dag av 35 boligbyggelag som forvalter over 100.000 boliger, hovedsakelig i borettslag tilknyttet boligbyggelagene. Rundt 60 prosent av de forvaltede boligene er blokkleiligheter, mens de øvrige er ulike former for småhusløsninger.

Garantilagenes boliger er relativt homogene, og kvaliteten og størrelsen på omsatt boligmasse forandrer seg dermed lite blant de ca 900 borettslagsboligene som blir omsatt pr måned. Dette bidrar til å styrke kvaliteten på Garantis prisstatistikk, som er den mest omfattende månedlige prisstatistikken for borettslag i Norge. Prisstatistikken er utarbeidet i samarbeid med Opinion Perduco AS.

Se også: www.garanti.no