GARANTI Eiendomsmegling

Borettslagsleiligheter: prisoppgang i februar

Pressemelding   •   feb 28, 2013 14:54 CET

Prisene på borettslagsleiligheter er 1,4 prosent høyere i februar 2013 sammenlignet med januar 2013. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for borettslagsleiligheter var i februar 2013 på 27 864 kroner, mens det tilsvarende tallet i januar var på 27 472 kroner.

I løpet av de siste 12 månedene har prisene steget med 8,5 prosent. For 12 måneder siden var gjennomsnittlig kvadratmeterpris på borettslagsleiligheter 25 680 kroner.

- Prisene har steget fra januar til februar de siste ti årene, så prisveksten denne måneden er ikke overraskende. Omsetningshastigheten på borettslagsleiligheter er også høy for tiden. Boligene ble denne måneden solgt betydelig raskere enn i januar, og også raskere enn på samme tid i fjor, sier administrerende direktør Stein Drogseth i GARANTI Eiendomsmegling.

Flere bud per bolig

Sammenlignet med forrige måned steg antall bud denne måneden. I februar 2013 er det i snitt 4,6 bud per borettslagsbolig. Dette er en oppgang på 0,1 bud fra januar 2013, og en oppgang på 0,2 bud sammenlignet med samme tidsrom i fjor. Antall budgivere per bolig er 2,0 i februar 2013. Dette er en nedgang på 0,2 budgivere fra forrige måned, og en oppgang på 0,1 budgivere sammenlignet med samme tidsrom i fjor.

For ytterligere informasjon:

Stein Drogseth, administrerende direktør, tlf 977 44 005

Om GARANTI Eiendomsmegling:

GARANTI eies av 20 boligbyggelag, som forvalter innpå 100.000 boliger, hovedsakelig i borettslag tilknyttet boligbyggelagene. Rundt 60 prosent av de forvaltede boligene er blokkleiligheter, mens de øvrige er ulike former for småhusløsninger.

Garantilagenes boliger er relativt homogene, og kvaliteten og størrelsen på omsatt boligmasse forandrer seg dermed lite blant de ca 900 borettslagsboligene som blir omsatt pr måned. Dette bidrar til å styrke kvaliteten på Garantis prisstatistikk, som er den mest omfattende månedlige prisstatistikken for borettslag i Norge. Prisstatistikken er utarbeidet i samarbeid med Opinion Perduco AS.

Se også: www.garanti.no