GARANTI Eiendomsmegling

Borettslagsleiligheter: prisoppgang i juli

Pressemelding   •   jul 31, 2012 13:52 CEST

Prisene på borettslagsleiligheter er 3,2 prosent høyere i juli 2012 sammenlignet med juni 2012. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for borettslagsleiligheter var i juli 2012 på 26 772 kroner, mens det tilsvarende tallet i juni 2012 var på 25 946 kroner.

I løpet av de siste 12 månedene har prisene steget med 10,0 prosent. For 12 måneder siden var gjennomsnittlig kvadratmeterpris på borettslagsleiligheter 24 336 kroner.

- Etter prisnedgangen forrige måned stiger nå prisene igjen. Juli er normalt en varierende måned, og det er derfor svært positivt at prisene stiger. Prisutviklingen samlet sett for året har så langt vært god, sier administrerende direktør Stein Drogseth i GARANTI Eiendomsmegling.

Flere bud per bolig

Sammenlignet med forrige måned steg antall bud denne måneden. I juli 2012 er det i snitt 4,7 bud per borettslagsbolig. Dette er en oppgang på 0,3 bud fra juni 2012, og like mange bud sammenlignet med samme tidsrom i fjor. Antall budgivere per bolig er 1,8 i juli 2012. Dette er en nedgang på 0,2 budgivere siden forrige måned, og like mange budgivere som på samme tid i fjor.

For ytterligere informasjon:

Stein Drogseth, administrerende direktør, tlf 977 44 005

Om GARANTI Eiendomsmegling:

GARANTI Eiendomsmegling er boligbyggelagenes eiendomsmeglerkjede og består i dag av 35 boligbyggelag som forvalter over 100.000 boliger, hovedsakelig i borettslag tilknyttet boligbyggelagene. Rundt 60 prosent av de forvaltede boligene er blokkleiligheter, mens de øvrige er ulike former for småhusløsninger.

Garantilagenes boliger er relativt homogene, og kvaliteten og størrelsen på omsatt boligmasse forandrer seg dermed lite blant de ca 900 borettslagsboligene som blir omsatt pr måned. Dette bidrar til å styrke kvaliteten på Garantis prisstatistikk, som er den mest omfattende månedlige prisstatistikken for borettslag i Norge. Prisstatistikken er utarbeidet i samarbeid med Opinion Perduco AS.

Se også: www.garanti.no