GARANTI Eiendomsmegling

Borettslagsleiligheter: prisoppgang i juni

Pressemelding   •   jun 28, 2013 15:20 CEST

Prisene på borettslagsleiligheter er 0,4 prosent høyere i juni 2013 sammenlignet med mai 2013. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for borettslagsleiligheter var i juni 2013 på 28 342 kroner, mens det tilsvarende tallet i mai var på 28 238 kroner.

I løpet av de siste 12 månedene har prisene steget med 9,2 prosent. For 12 måneder siden var gjennomsnittlig kvadratmeterpris på borettslagsleiligheter 25 946 kroner.

- Prisveksten i juni er på samme nivå som forrige måned. Juni er normalt en varierende måned, så prisveksten denne måneden er svært hyggelig. Utviklingen så langt i år gjør at vi tror på en fortsatt god utvikling i 2013, sier administrerende direktør Stein Drogseth i GARANTI Eiendomsmegling.

Boligene selges raskere

Omsetningshastigheten til borettslagsleiligheter gikk opp denne måneden. Gjennomsnittlig antall omsetningsdager i juni 2013 var 29 dager, dette er 7 dager færre enn forrige måned, og 9 dager færre sammenlignet med samme tid i fjor.

- Omsetningshastigheten stiger i juni. Boligene har ikke vært solgt raskere enn denne måneden siden før finanskrisen, sier Drogseth.

Sammenlignet med forrige måned sank antall bud denne måneden. I juni 2013 er det i snitt 4,4 bud per borettslagsbolig. Dette er en nedgang på 0,3 bud fra mai 2013, og like mange som på samme tidsrom i fjor. Antall budgivere per bolig er 1,9 i juni 2013. Dette er en nedgang på 0,2 budgivere fra forrige måned, og en nedgang på 0,1 budgivere sammenlignet med samme tidsrom i fjor.

For ytterligere informasjon:

Stein Drogseth, administrerende direktør, tlf 977 44 005

Om GARANTI Eiendomsmegling:

GARANTI eies av 20 boligbyggelag, som forvalter innpå 100.000 boliger, hovedsakelig i borettslag tilknyttet boligbyggelagene. Rundt 60 prosent av de forvaltede boligene er blokkleiligheter, mens de øvrige er ulike former for småhusløsninger.

Garantilagenes boliger er relativt homogene, og kvaliteten og størrelsen på omsatt boligmasse forandrer seg dermed lite blant de ca 900 borettslagsboligene som blir omsatt pr måned. Dette bidrar til å styrke kvaliteten på Garantis prisstatistikk, som er den mest omfattende månedlige prisstatistikken for borettslag i Norge. Prisstatistikken er utarbeidet i samarbeid med Opinion Perduco AS.

Se også: www.garanti.no