GARANTI Eiendomsmegling

Borettslagsleiligheter: Prisoppgang i mars

Pressemelding   •   mar 30, 2012 13:11 CEST

Prisene på borettslagsleiligheter er 2,4 prosent høyere i mars 2012 sammenlignet med februar 2012. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for borettslagsleiligheter var i mars 2012 på 26 298 kroner, mens det tilsvarende tallet i februar 2012 var på 25 680 kroner.

I løpet av de siste 12 månedene har prisene steget med 12,1 prosent. For 12 måneder siden var gjennomsnittlig kvadratmeterpris på borettslagsleiligheter 23 463 kroner.

- Prisoppgangen vitner om nok en sterk måned i boligmarkedet. Den stigende trenden for prisene på borettslagsleiligheter i 2012 fortsetter, og det er lite som tyder på at utviklingen vil snu, sier administrerende direktør Stein Drogseth i GARANTI Eiendomsmegling.

Flere bud og budgivere per bolig

Sammenlignet med forrige måned steg antall bud denne måneden. I mars 2012 er det i snitt 4,9 bud per borettslagsbolig, en oppgang på 0,5 bud fra februar 2012. Sammenlignet med samme tidsrom i fjor er det en nedgang på 0,5 bud. Antall budgivere per bolig er 2,2 i mars 2012. Dette er en oppgang på 0,3 budgivere siden forrige måned, og en oppgang på 0,1 budgivere sammenlignet med samme tidsrom i fjor.

- Oppgangen i antall bud og budgivere, samt rask omsetningshastighet og god tilgang på nye oppdrag, vitner om høy temperatur i markedet, sier administrerende direktør Stein Drogseth i GARANTI Eiendomsmegling.

For ytterligere informasjon:

Stein Drogseth, administrerende direktør, tlf 977 44 005

Om GARANTI Eiendomsmegling:

GARANTI Eiendomsmegling er boligbyggelagenes eiendomsmeglerkjede og består i dag av 35 boligbyggelag som forvalter over 100.000 boliger, hovedsakelig i borettslag tilknyttet boligbyggelagene. Rundt 60 prosent av de forvaltede boligene er blokkleiligheter, mens de øvrige er ulike former for småhusløsninger.

Garantilagenes boliger er relativt homogene, og kvaliteten og størrelsen på omsatt boligmasse forandrer seg dermed lite blant de ca 900 borettslagsboligene som blir omsatt pr måned. Dette bidrar til å styrke kvaliteten på Garantis prisstatistikk, som er den mest omfattende månedlige prisstatistikken for borettslag i Norge. Prisstatistikken er utarbeidet i samarbeid med Opinion Perduco AS.

Se også: www.garanti.no