GARANTI Eiendomsmegling

Borettslagsleiligheter: prisoppgang i oktober

Pressemelding   •   okt 31, 2012 14:29 CET

Prisene på borettslagsleiligheter er 0,1 prosent høyere i oktober 2012 sammenlignet med september 2012. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for borettslagsleiligheter var i oktober 2012 på 27 108 kroner, mens det tilsvarende tallet i september var på 27 073 kroner.

I løpet av de siste 12 månedene har prisene steget med 7,5 prosent. For 12 måneder siden var gjennomsnittlig kvadratmeterpris på borettslagsleiligheter 25 226 kroner.

- Siste måneders utvikling med svak prisnedgang fra august til september og en stabil utvikling fra september til oktober kan tyde på at prisene er i ferd med å flate ut. Samtidig øker antall oppdrag, og i tillegg selges boligene raskere denne måneden enn forrige. Dette viser at det fortsatt er god fart i markedet, sier administrerende direktør Stein Drogseth i GARANTI Eiendomsmegling.

Færre bud per bolig

Sammenlignet med forrige måned sank antall bud denne måneden. I oktober 2012 er det i snitt 4,5 bud per borettslagsbolig. Dette er en nedgang på 0,2 bud fra september 2012, og en oppgang på 0,2 bud sammenlignet med samme tidsrom i fjor. Antall budgivere per bolig er 1,8 i oktober 2012. Dette er like mange som forrige måned, og en nedgang på 0,1 budgivere sammenlignet med samme tidsrom i fjor.

For ytterligere informasjon:

Stein Drogseth, administrerende direktør, tlf 977 44 005

Om GARANTI Eiendomsmegling:

GARANTI Eiendomsmegling er boligbyggelagenes eiendomsmeglerkjede og består i dag av 35 boligbyggelag som forvalter over 100.000 boliger, hovedsakelig i borettslag tilknyttet boligbyggelagene. Rundt 60 prosent av de forvaltede boligene er blokkleiligheter, mens de øvrige er ulike former for småhusløsninger.

Garantilagenes boliger er relativt homogene, og kvaliteten og størrelsen på omsatt boligmasse forandrer seg dermed lite blant de ca 900 borettslagsboligene som blir omsatt pr måned. Dette bidrar til å styrke kvaliteten på Garantis prisstatistikk, som er den mest omfattende månedlige prisstatistikken for borettslag i Norge. Prisstatistikken er utarbeidet i samarbeid med Opinion Perduco AS.

Se også: www.garanti.no