Nyhetstips

Borettslagsprisene opp 2 prosent i februar

Pressemelding   •   feb 26, 2010 15:56 CET

Prisstatistikk fra GARANTI Eiendomsmegling viser at prisene på omsatte borettslagsleiligheter nå er 9 prosent høyere enn for ett år siden. Kvadratmeterprisen er nå tilbake på nivåene fra 2007 og 2008.
Gjennomsnittlig kvadratmeterpris i februar 2010 var 21.458 kroner, mot 19.652 kroner for ett år siden. Fra januar til februar steg prisene på borettslagsleiligheter med 2,0 prosent målt ved gjennomsnittlig kvadratmeterpris. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris har steget 3,4 prosent siden nyttår.
- Eiendomsmarkedet er inne i en stabil og positiv utvikling, og vi ser nå at prisfallet vi fikk fra våren 2008 på det nærmeste er reversert. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris er nå på nivå med mars 2008, etter å ha steget på det nærmeste kontinuerlig fra januar i fjor. Salgsvolumet er også økende, sier administrerende direktør Stein Drogseth i GARANTI Eiendomsmegling.
Bud og budgivere
I februar ble det i gjennomsnitt lagt inn 4,1 bud pr borettslagsleilighet, noe som er ett bud mer enn i forrige måned, men noe lavere enn i februar 2009. Gjennomsnittlig antall budgivere i februar var 1,5, og dette er en nedgang på 0,4 sammenlignet med forrige måned og en nedgang på 0,3 sammenlignet med for 12 måneder siden.
Gjennomsnittlig antall omsetningsdager ble redusert til 71 dager i februar. Dette er 2 dager mindre enn i januar, men 9 dager mer enn i samme måned i fjor.
Boligprisstatistikken er utarbeidet i samarbeid med Perduco AS.
Om GARANTI Eiendomsmegling
GARANTI Eiendomsmegling er boligbyggelagenes eiendomsmeglerkjede og består i dag av 35 boligbyggelag som forvalter over 100.000 boliger, hovedsakelig i borettslag tilknyttet boligbyggelagene. Rundt 60 prosent av de forvaltede boligene er blokkleiligheter, mens de øvrige er ulike former for småhusløsninger.

Garantilagenes boliger er relativt homogene, og kvaliteten og størrelsen på omsatt boligmasse forandrer seg dermed lite blant de ca 900 borettslagsboligene som blir omsatt pr måned. Dette bidrar til å styrke kvaliteten på Garantis prisstatistikk, som er den mest omfattende månedlige prisstatistikken for borettslag i Norge. Prisstatistikken er utarbeidet i samarbeid med Perduco AS.
Se også:
For ytterligere informasjon:
Stein Drogseth, administrerende direktør, tlf 977 44 005, e-post sd@garanti.no .
www.garanti.no