Norges Bowlingforbund

Bowlingsølvmedalje i World Games

Pressemelding   •   aug 05, 2013 10:20 CEST

Den allerede meritterte bowlingspilleren Mads Sandbækken fra Asker vant sølvmedalje i årets World Games. Mesterskapet ble arrangert i Columbia, og deltagelsen var meget sterk med toppspillere fra hele verden.

I finalen tapte nordmannen for Osku Palermaa, Finland  -  en spiller han hadde slått i finalekvalifiseringen tidligere på dagen. I tillegg delte faktisk Mads Sandbækken og finnen samme hotellrom under mesterskapet; så her ble det tett  -  på alle måter!

Tredjeplassen i mesterskapet gikk til Dongjun Hwang fra Sør-Korea.

"Vi er meget stolte over innsatsen til Mads Sandbækken i World Games", sier generalsekretær Per Iversen i Norges Bowlingforbund (NBF). "Mads er en typisk mesterskapsspiller med sterk psyke, og vi ser virkelig frem til hva han og det øvrige norske herrelaget kan prestere under årets VM i bowling, som starter i Las Vegas i midten av august."

Foruten Mads Sandbækken deltok også Andrea Hansen fra Vågan BK som den norske damespilleren under årets World Games. Hun nådde ikke helt opp denne gangen, men Andrea Hansen er åpenbart et stort bowlingtalent, som NBF har forhåpninger til i fremtiden.

Norge Bowlingforbund (NBF) står ansvarlig for seriespill over hele landet. Toppdivisjonen heter "Umbroligaen", er landsdekkende og omfatter 10 lag på herresiden og 8 lag på damesiden. Herrene har også 1. til 3. divisjon  -  mens kvinnene tilbys 1. og 2. divisjon. De laveste divisjonene er regionale. Totalt deltar cirka 300 lag i det årlige seriespillet; i tillegg kommer flere hundre turneringer av ulik størrelse.

Det store målet på herresiden er VM i Las Vegas 2013; hvor ambisjonene er medaljer.

Rekruttering er et hovedmål for NBF. Flere kvinner og flere juniorer av begge kjønn har høy prioritet. Bowling er en sosial idrett som passer de aller fleste; både unge og gamle, noe NBF ønsker å få kommunisert i større grad, blant annet via målrettet aktivitet mot skoler.