Norsk HMS Senter

Bransjeekspert mener asbest alarm i Bergen bør være en solid tankevekker

Pressemelding   •   sep 06, 2010 12:06 CEST

Forrige uke ble det kjent at politikerne sine kontorer på Bergen rådhus ble stengt grunnet funn av asbest.  Tom Eriksen og Norsk HMS ikke overrasket og mener funnet bør være en tankevekker for bedrifter i Bergen.

Det er beregnet at asbest er benyttet i over 3000 produkter hvor ca 800 forskjellige bygningsprodukter. Fugemasser, bygningsplater, lim stoffer, maling, elektriske komponenter, rør isolasjon, gulvbelegg osv. I Norge og ikke minst utenlands er det stor fokus på helseskadelige virkninger etter eksponering av asbest. Det er anslått ett antall dødsfall i Norge i overkant av 250 mennesker pr år. Det reelle tallet er nok dessverre høyere.

Norsk HMS senter opplever at mange Bergens bedrifter er negative, og får ofte tilbakemeldinger fra Bergens bedriftene som for eksempel  ”dette er vi så sjeldent borti" eller ”vi treffer ikke på dette”.  Norsk HMS senter mener at kunnskapsnivået om asbest er på et labert nivå, og at veldig mange i byggebransjen ikke vet hva de skal se etter for å avdekke eventuelle spor av asbest.

En av våre nye kunder kunne fortelle oss at de nylig ble ilagt 50 000 kr i bot fra Arbeidstilsynet i Oslo, grunnet at de gjorde arbeid på et asbestinfisert bygg.  Manglende kompetanse og oppmerksomhet resulterte i bot og stengt arbeidsplass.

Anbefaling fra Arbeidstilsynet, Tom Eriksen og Norsk HMS Senter er følgende Send alle byggmestre og bygningsansvarlige på kunnskap og kjennskaps kurs. Da vet man hva man skal se etter og hvilke prosedyrer en skal forholde seg til.

Christian Lawley
Daglig leder