Stiftelsen Elektronikkbransjen

Bransjetall 2010: Hver tiende radio var digital

Pressemelding   •   feb 08, 2011 11:11 CET

I 2010 ble det solgt 833.000 radioer i Norge. Det var nesten rekordsalg. Omtrent hver tiende radio hadde digitalmottaker.

Omsetningen av digitalradio skyter fart. I fjor ble det omsatt 81.000 slike radioer. De fleste har mottaker for DAB, DAB+, internett (Wi-Fi) og FM. Salget økte med 22 prosent fra 2009, og i alt er det nå omsatt rundt 366.000 slike radioer.

833.000
Totalt ble det omsatt 833.000 radioer her i landet i fjor. I gjennomsnitt er det solgt 770.000 radioer hvert år de siste fem årene. En undersøkelse Stiftelsen Elektronikkbransjen gjorde i januar, viser at det er om lag 7,5 millioner radioer i bruk i Norge.

Kombiradioer
Nylig kom det melding om at FM-nettet blir slukket ved utgangen av 2017. Det vil fra nå av skape store omveltninger i markedet for radio. Nå er det aktuelt å anskaffe radioer som kombinerer FM med digital teknologi. Radioer som tar inn fra internett, trådløst eller fra kabel, har blitt veldig populære de siste par årene. Det gir tilgang til mange tusen radiokanaler fra hele verden.

Når det gjelder radio i bil, er det en utfordring at relativt få bilmerker har digitalradio som standard. Det er mulig å kjøpe tilleggsenheter i form av digitalmottaker som kan koples til bilens FM-radio med kabel eller overføre signalene trådløst. Det enkleste er å bestille digitalradio ferdig montert i bilen når den kjøpes.

Last ned tabeller og presentasjoner her