Stiftelsen Elektronikkbransjen

Bransjetall 2010: Kaffemaskinen tar opp konkurransen

Pressemelding   •   feb 08, 2011 11:10 CET

Kaffemaskiner tar opp konkurransen med trakterne, og det er økende interesse for alternative måter å lage kaffe på.

Nordmenn er blant de mest kaffedrikkende folk i verden. Tradisjonelt har koking og trakting vært nærmest enerådende måte å tilberede kaffe på. Nå kommer kaffemaskinene for fullt inn i markedet.

– Kaffemaskinenes popularitet har økt enormt. Det kommer mange typer av slike maskiner med et bredt spekter av priser. Stadig flere bruker slike maskiner til å tilberede kaffe, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Høyt vanntrykk
Mens koking og trakting skjer uten at vanntrykket øker arbeider kaffemaskinene med høyt vanntrykk. Vannet blir presset gjennom konsentrert kaffe som enten er i en beholder eller i en kapsel. Mange mener dette er en ideell måte å lage kaffe på først og fremst fordi det er mulig å lage mange typer blandinger av kaffe og vann. I tillegg er det lettere å tilberede nøyaktig mengde i en slik maskin, for eksempel til én kopp. Omsetningen av espresso- og kaffemaskiner økte med 158 prosent i volum i fjor. Det betyr at det ble solgt 166.000 slike maskiner her i landet. Til sammenlikning ble det i 2010 solgt 269.000 kaffetraktere.

Fokus på energi
Når det gjelder de store hvitevarene, blir det fokusert mer og mer på energi. Forbruket av strøm blir viktigere i takt med økte priser på elektrisk kraft. Forbruket av rent vann er også en viktig faktor i miljøsammenheng. Markedet for hvitevarer er preget av god økning for innbyggingsproduktene. Platetopper med induksjon er den store vinneren på fjorårets statistikk med en økning på 21 prosent i volum i forhold til 2009. Totalt sett er salget av hvitevarer stabilt.

Last ned tabeller og presentasjoner her

_________________________________________________________________________

Stiftelsen Elektronikkbransjen er en interesseforening for leverandører innen lyd-, bilde- , mobiltelefonprodukter, elektriske husholdningsapparater, faghandlere og verksteder innen elektronikk i Norge. Faghandlere innen elektronikk er kjeder som Elkjøp, Expert, Euronics, Coop og Siba. Blant våre medlemmer er også teleoperatører som Netcom GSM og innholdsleverandører som Canal Digital og Viasat.