Stiftelsen Elektronikkbransjen

Bransjetall 2010: Smarttelefoner snudde nedgang til vekst

Pressemelding   •   feb 08, 2011 11:13 CET

Etter to års nedgang i totalomsetningen for elektronikkbransjen, ble det snudd til vekst i 2010. Årsaken var i første rekke en meget stor omsetning av smarttelefoner. God vekst i andre hovedgrupper bidro også til oppgangen.

I Norge ble det i fjor omsatt forbrukerelektronikk for 27,521 milliarder kroner. Det er en vekst på seks prosent fra 2009.

– For første gang viste salget av hvitevarer og småelektriske produkter høyere verdi enn lyd- og bildeproduktene. Den viktigste grunnen til dette er at gjennomsnittsprisene har sunket mye de siste årene, mens prisene for elektriske husholdningsapparater har holdt seg ganske stabilt, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Smart-vekst
Den største verdiøkningen i fjorårets statistikk kom på mobiltelefoner.

– I løpet av kort tid har andelen av såkalte smarttelefoner økt fra 30 til nesten 50 prosent. Samtidig ble det solgt flere mobiltelefoner enn noen gang tidligere. Det gjorde at verdien av dette markedet kom opp i 6,5 milliarder kroner, sier Bjørke.

Bærbart over en million
I fjor kom salget av bærbare datamaskiner opp i mer enn en million enheter. Dette ga en god vekst i markedet. Fjoråret markerte også introduksjonen av såkalte nettbrett i markedet.

– Undersøkelser vi har gjort viser at vi i løpet av kort tid vil få meget stort salg av slike produkter, som vil bety mye for data- og mobilmarkedet, sier Bjørke.

Hun venter at det i løpet av 2011 vil komme mange nye aktører på banen og at det samtidig vil bli markedsført mange nye typer elektroniske brett.

Stabilitet i 2011
Elektronikkbransjens prognosekomite venter at totalomsetningen i bransjen i år vil være omtrent den samme som i fjor. Nye produkter som kommer inn vil delvis erstatte omsetningen av eksisterende produkter. I tillegg tror komiteen at gjennomsnittsprisene på mange produktgrupper fortsatt vil synke noe.

Last ned tabeller og presentasjoner her

__________________________________________________________________________

Stiftelsen Elektronikkbransjen er en interesseforening for leverandører innen lyd-, bilde- , mobiltelefonprodukter, elektriske husholdningsapparater, faghandlere og verksteder innen elektronikk i Norge. Faghandlere innen elektronikk er kjeder som Elkjøp, Expert, Euronics, Coop og Siba. Blant våre medlemmer er også teleoperatører som Netcom GSM og innholdsleverandører som Canal Digital og Viasat.