Stiftelsen Elektronikkbransjen

Bransjetall 2010: TVen blir smartere

Pressemelding   •   feb 08, 2011 11:09 CET

– TV-apparatet viser en enestående evne til å fornye seg. Dette gjelder ikke bare den flotte bildekvaliteten i de flate TV-apparatene, men teknologien blir stadig smartere.

Det sier informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Han konstaterer at grensene mellom TV, mobiltelefon og datamaskin viskes ut. Det viktigste i denne trenden er at apparatene blir koplet til internett. I tillegg får de innebygd digitalmottaker.

– Vi regner med at om lag 75 prosent av TV-apparatene som ble solgt i fjor hadde digital mottaker for bakkenett, satellitt eller kabelnett. Begrepet ”Connected TV” er fjernsynsapparat med tilkopling til bredbånd (IPTV). Dette gir tilgang til samme tjenester og funksjoner som i en datamaskin, sier Andersen.

Større skjermer
I 2010 ble det solgt 593.000 TV-apparater, nesten like mange som i 2009. 17 prosent av apparatene hadde plasmaskjerm og 83 prosent LCD. Plasma er storskjermenes teknologi. Flesteparten av disse apparatene har skjerm på størrelse 42 og 50 tommer. De vanligste skjermstørrelsene for LCD er 32 og 42 tommer.

– Tendensen er at folk kjøper stadig større skjermer. Vi regner at gjennomsnittsskjermen øker med fem prosent i året, sier Andersen.

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at om lag 35 prosent av LCD-skjermen hadde bakgrunn LED-belysning. Totalt er det i bruk cirka 4,4 millioner TV-apparater i Norge. Til nå er det akkumulert solgt 3,1 millioner flat-TVer.

Last ned tabeller og presentasjoner her

_________________________________________________________________________

Stiftelsen Elektronikkbransjen er en interesseforening for leverandører innen lyd-, bilde- , mobiltelefonprodukter, elektriske husholdningsapparater, faghandlere og verksteder innen elektronikk i Norge. Faghandlere innen elektronikk er kjeder som Elkjøp, Expert, Euronics, Coop og Siba. Blant våre medlemmer er også teleoperatører som Netcom GSM og innholdsleverandører som Canal Digital og Viasat.