Stiftelsen Elektronikkbransjen

Bransjetall 2010: Verdensmestere på systemkameraer

Pressemelding   •   feb 08, 2011 11:12 CET

– Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder å eie og kjøpe systemkameraer. Forårets omsetning styrker denne påstanden.

I fjor ble det omsatt 111.000 speilreflekskameraer i Norge, det samme som i 2009. I tillegg gjorde kompakte systemkameraer sitt inntog på markedet for alvor.

– Selv om speilreflekskamera er fullstendig toneangivende fortsatt, er gruppen kompakte systemkameraer en kommende kategori i fotomarkedet. Denne gruppen forener mange av fordelene speilrefleks og kompaktkameraer har, sier informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Full HD
Mulighet for videofilming med full HD-kvalitet er kommet inn som en meget viktig og populær tilleggsfunksjon i alle typer kameraer. Det gjør at stillbildekameraene nå for alvor konkurrerer med tradisjonelle videokameraer.

381.000 kompakt
Salget av kompaktkameraer er fortsatt høyt, selv om det gikk noe ned i 2010 til 381.000 stykk, syv prosent under omsetningen i 2009 målt i volum. De siste fem årene har 2,1 millioner kjøpt kompaktkamera. Det tilsvarer et kamera per husstand.

– Også kompaktkamera viser evne til å fornye seg. I den forbindelse vil jeg nevne 3D. Nå kommer det kameraer fra flere merker som kan fotografere tredimensjonalt. Denne egenskapen har både system- og kompaktkameraer, sier Andersen.

Last ned tabeller og presentasjoner her

_________________________________________________________________________

Stiftelsen Elektronikkbransjen er en interesseforening for leverandører innen lyd-, bilde- , mobiltelefonprodukter, elektriske husholdningsapparater, faghandlere og verksteder innen elektronikk i Norge. Faghandlere innen elektronikk er kjeder som Elkjøp, Expert, Euronics, Coop og Siba. Blant våre medlemmer er også teleoperatører som Netcom GSM og innholdsleverandører som Canal Digital og Viasat.