British Airways Norway

Britisk domstol stopper varslet streik i British Airways

Pressemelding   •   des 18, 2009 08:53 CET

Britisk rettsvesen stopper den varslede streiken i British Airways. Retten mener at uravstemningen i fagforbundet Unite, der 92,5 prosent av deltakerne stemte for å legge ned arbeidet i julen, ikke ble gjennomført på riktig måte. Det betyr at julen er reddet for hundretusener av British Airways-kunder.
- Vi er først og fremst glade og ikke minst svært lettet over at det ikke blir noe av den varslede streiken, spesielt på vegne av alle våre kunder som har planlagt å reise hjem i julen , sier Peter Rasmussen, sjef for British Airways i Nord-Europa.
- Den rettslige kjennelsen vil bety mye for hundretusener av reisende verden over. Vi har allerede sett flere kunder uttrykke sin begeistring på Twitter og i andre nettforum. I Norge er desember en av våre travleste måneder. Så dette var en stor lettelse , sier Rasmussen.
Avgjørelsen kommer svært beleilig, men Rasmussen har forståelse for frustrasjonen blant de ansatte. Nå håper han Unite vil bruke julen til å tenke, og at partene kan stå sammen om en bærekraftig drift av selskapet.
- Vi har forståelse for frustrasjonen blant de ansatte. 2009 har vært et tøft år for alle. Hele flybransjen er i krise. Men selskap som skal komme ut av uføret, må tilpasse seg det moderne flymarkedet. BA jobber hardt for å gjøre nødvendige endringer og vi håper nå at Unite forstår at vi ikke kan bli værende på dagens nivå, som preges av en anstrengt økonomisk situasjon , sier Rasmussen.
For mer informasjon, kontakt
Peter Rasmussen