Norges Kampsportforbund

Bronse til Anna Knutsen i Tysk Openi jujutsu

Pressemelding   •   okt 07, 2012 12:17 CEST

Anna Knutsen fra Kristiansand imponerte i det åpne tyske mesterskapet i jujutsu som ble arrangert i Hanau i Tyskland i helgen hvor det deltok 1500 utøvere fra 30 nasjoner

Anna Knutsen tapte 10-6 mot Jessica Scricciolo fra Italia i semifinalen i klassen kvinner -55 kilo og sikret seg dermed en bronsemedalje og verdifulle poeng for deltagelse i World Games som arrangeres i Colombia neste år. Det er første gang at noen fra Norge har klart å kvalifisere seg til World Games i jujutsu.

Anna Knutsen hadde fått walkover i den første kampen og møtte Sara Svensson fra Sverige i den andre kamp. Anna Knutsen vant kampen på overlegenhet. I den tredje kampen møtte hun Susanne Fisher fra Tyskland som hun også vant på overlegenhet og gikk til semifinalen hvor Jessica Scicciolo fra Italia ventet.

Det er ingen tilfeldighet at Anna Knutsen presterer bra internasjonalt, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund. Hun er utrolig seriøs og målbevist. I fjor vant hun VM bronse for seniorer, og i mars vant hun sølv i Europacupen, hun er også tidlige juniorverdensmester. I sommer har hun vært på treningssamling i Kina hvor hun har trent med landslaget til Kina i judo som et ledd i forberedelsene til VM som arrangeres i Sveits i november.

Andre norske resultater
Anne Sofie Sundt fra Kristiansand i klassen kvinner -70 kg kjempet seg frem til bronsefinalen, men ble skadet i kampen før og kunne ikke delta i bronsefinalen. Kristoffer Andersson fra Kristiansand i klassen herrer junior – 85kg tapte i de innledende kampene.

Hva er jujutsu
I jujutsu konkurreres det i Duo og Fighting :

Duo er en meget krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at to par konkurrerer mot hverandre. Hvert par viser innøvde jujutsu teknikkprogrammer på kommando fra en dommer. Dette gjøres i fire omganger og det paret som scorer flest poeng vinner. Det konkurreres i herre, dame og mix klasser.

I fighting konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både damer og herrer. Man konkurrer i 1 runde à 3 minutter. Konkurranseformen inneholder både slag, spark, kast og grep hvor den som scorer flest poeng vinner. Kun semikontakt tillates på slag/spark delen

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.