Norges Kampsportforbund

Bronse til Norge i Spania open i Taekwondo

Pressemelding   •   mar 25, 2012 19:17 CEST

Nina Bansal fra Mudo Torshov og Joachim Wien fra Wha Rang Team Drammen vant bronse i det åpne spanske mesterskapet i taekwondo som ble arrangert i Alicante i Spania i helgen.

Nina Bansal vant bronse i klassen mønster individuelt seniorer. Det deltok hele 38 utøvere i klassen til Nina Bansal slik at det å vinne en bronsemedalje er sterkt prestasjon. Joachim Wien vant bronse i klassen mønster mix-klassen  hvor han konkurrerte i par sammen med Nina Bansal. Dermed sikret Nina Bansal seg 2 bronsemedaljer. Det deltok hele 22 i par i mix-klassen. I den individuelle klassen klarte Joachim og komme helt til semifinalen. Det deltok 31 utøvere i klassen til Joachim.

Det er i hovedsak to ulike konkurranseformer i taekwondo - mønster og kamp.

Mønster er en krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at utøvere konkurrerer mot hverandre ved å vise et innøvd program med taekwondoteknikker.

I kamp konkurrerer man direkte mot en motstander. Den som får inn flest treff på sin motstander, vinner kampen. ITF praktiserer semikontakt. WTF praktiserer fullkontakt (denne konkurranseformen står på OL-programmet).

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.