Eniro

Bruker mobilen for å finne veien

Pressemelding   •   jun 24, 2014 08:45 CEST

(Oslo, 24. juni 2014) Mer enn halvparten av Norges befolkning har kjørt feil på vei til en ukjent destinasjon. Kvinner bruker oftere karttjenester på mobilen enn menn – og menn tør fortsatt ikke stoppe og spørre om veien.

En ny undersøkelse nylig utført av YouGov på vegne av medieselskapet Eniro viser at digitale karttjenester er viktige når nordmenn skal finne veien på bilferie i sommer.

Lokalt innhold viktigst

- Vi ser en økende bruk av kart og ruteplanlegger i appen vår, forteller Pierre Mårtensson, administrerende direktør i Eniro Norge. – Flere og flere bruker Gule Sider på mobilen for å finne ting i nærheten av der man er eller dit man skal. I denne undersøkelsen ser vi også at hva man gjør når man ikke finner veien avhenger av både alder og kjønn.

Hver tredje nordmann bruker karttjenester på mobilen. Aldersgruppen pluss 55 bruker karttjenester på mobilen i minst grad, og er den gruppen som oftest stopper og spør om veien.

- Her ser vi også et skille mellom kvinner og menn, kanskje ikke overraskende er det kvinner som er mest tilbøyelige for å spørre om veien hvis man ikke finner frem. Menn bruker GPS i større grad enn kvinner, men når det kommer til å bruke mobilen for å finne frem så er kvinnene i overtall, forteller Mårtensson.

De unge mest digitale

Det er den yngste aldersgruppen som er mest ivrig på å bruke apper på mobilen for å finne frem. Nesten halvparten i aldersgruppen 18-34 år bruker dette ofte eller alltid i følge undersøkelsen fra Eniro.

–Norsk ungdom er raskt ute med å ta i bruk ny teknologi, så følger vi andre etter avhengig av demografiske faktorer og behov, sier Mårtensson.

Ikke overraskende er bruken høyest i Norges mest tettbygde strøk, Oslo, når vi ser på landsstatistikken fylkesvis. Her bruker 39 prosent alltid eller ofte digitale søketjenester for å finne frem til ukjente destinasjoner.

Mindre kresne på restauranter jo eldre vi blir

For å finne frem til restauranter på farten bruker hver tredje nordmann internett i jakten. Fortsatt er det nesten halvparten som tar til takke med første og beste spisested, men her er det store aldersforskjeller.

–40 prosent i den yngste aldersgruppen (18-34) sjekker brukeromtaler eller søketjenester på nett før de oppsøker et spisested på Norgesferien, mot 25 prosent i gruppen over 55 år. Forskjellen går igjen på hvordan finne overnattingssted, sier Mårtensson.

Hver fjerde person over 55 synes det er greit å velge det første og beste overnattingsstedet underveis. Her finner vi også lokale forskjeller.

Sørlendinger mest avslappet – Rogalendinger gjør research

–Folk fra Aust-Agder utpeker som de mest avslappede. Kun 8 prosent sjekker pris og kvalitet på forhånd og 32 prosent vil velge det første og beste overnattingsalternativet, forteller Mårtensson.
Rogalendingene derimot liker å gjøre grundig research på nett først. Kun 13 prosent tar til takke med første og beste overnattingssted.

For mer informasjon:
Renate Morken, kommunikasjonssjef Eniro Norge/ Gule SiderMobil 476 03 968 / renate.morken@eniro.com

Om Eniro/Gule Sider:Eniro er et av Nordens største søkeselskap. Selskapet har rundt 2800 ansatte og har vært notert på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 hadde Eniro 3 660 MSEK i inntekter, med et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 849 MSEK. Mer enn 80 prosent av Eniros annonseinntekter kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com