Nyhetstips

Buddy først ute med fornybar strøm på tanken!

Pressemelding   •   nov 22, 2010 09:56 CET

Det norske selskapet Pure Mobility, produsent av det elektriske bykjøretøyet Buddy, har signert en samarbeidsavtale med ECOHZ, en av Europas største leverandører av fornybar strøm med opprinnelsesgaranti. Pure Mobility blir med denne avtalen den første kjøretøyprodusenten som garanterer fornybar strøm for sine kunder. Avtalen mellom Pure Mobility og ECOHZ garanterer samtlige kunder av Buddy fornybar strøm på tanken i hele 2 år fra kjøpsdato. Kundene kan selv velge å fortsette avtalen for sitt eget kjøretøy etter endt periode. I tillegg til at strømmen er dokumentert fornybar, avsettes det et beløp per kjøretøy som hvert år vil reinvesteres i prosjekter som er med på å skape ny energiproduksjon fra fornybare kilder.

”Dette er et meget spennende samarbeid som jeg tror begge parter ser frem til”, uttaler VP Marketing & Sales Jan Svaheim i Pure Mobility. ”Å kunne garantere fornybar strøm for alle våre internasjonale kunder tror vi ikke bare et riktig steg, men også et viktig steg for oss som produsent”. ”Og når det skal fattes beslutning om hvor de avsatte midlene per kjøretøy skal investeres, ønsker vi at våre kunder skal få ta del i prosessen”.

Administrerende direktør i ECOHZ AS uttaler: ”Avtalen med Pure Mobility er svært viktig for oss, men også for bransjen. Ikke bare vil de sikre sine kunder et rent og fornybart produkt, men de går skrittet lenger ved å avsette konkrete midler til utbygging av mer fornybar energi. Dette er fremtiden.”

Slik fungerer opprinnelsesgaranti:
For hver fornybare kilowatt time produsert, utsteder en strømprodusent en såkalt opprinnelsesgaranti ihht til EU’s strenge regelverk. Opprinnelsesgarantien omsettes i et åpent europeisk marked, og garanterer at en bestemt mengde strøm er produsert fornybart, og fysisk tilført strømnettet. Desto flere aktører som velger aktivt å gå ut og kjøpe fornybar strøm med opprinnelsesgaranti, desto høyere vil etterspørselen bli for fremtidige bærekraftige produksjonsmetoder.

Fakta om ECOHZ AS
ECOHZ er et norsk selskap med base i Oslo. ECOHZ er leverandør av fornybar energi med opprinnelsesgaranti til bedrifter og organisasjoner i europeiske land. ECOHZ er den største uavhengige leverandøren i Europa, og selger mer enn 30 TWh fornybar strøm i 2010. ECOHZ tilbyr kunder et bredt spekter av produkter og kvaliteter, med opprinnelse fra vannkraft, vindkraft og biomasse, i tillegg til flere europeiske miljømerker. ECOHZ har avtaler med mer enn 25 kraftprodusenter, og selger gjennom et utstrakt partnerapparat i 12 europeiske land.

Kontaktpersoner:
Tom Lindberg, Adm dir, +47 907 44 260
Preben Munch, Regionsdirektør Europa, +41 78 659 26 03
Arvid Undebakke, Markedsjef, +47 907 65 038

Fakta om Pure Mobility AS
Norske Pure Mobility AS produserer det elektriske bykjøretøyet Buddy. Selskapet har over 22 års erfaring med produksjon, salg, service av elektriske kjøretøy. Buddy EUV (Electric Urban Vehicle) er et urbant elektrisk kjøretøy optimalisert for by- og nærtrafikk, registrert for tre personer, har en kjørelengde på inntil 12 mil og er spesialdesignet for tverrparkering. Totalt er det ca. 1000 Buddy i daglig drift i Norge i dag. Pure Mobility AS lanserte i 2010 en ny versjon av Buddy EUV. Buddy er per dags dato eneste elektriske kjøretøy som tilbys med 10 års batterigaranti og 2 års opprinnelsesgaranti for sine kunder.

Kontaktpersoner:
Terje Nakstad, Administrerende Direktør, + 47 907 34 410