CMC Markets Norway

Bull S&P500 og sølv, Bear USDNOK

Pressemelding   •   okt 11, 2010 08:57 CEST

September var en svært solid måned i CFD-markedet for CMC Markets avd. Oslo, med 35.000 transaksjoner og en omsetningen på 11 mrd., tilsvarende en dagsomsetningen på Oslo Børs.

For 3 uker siden lanserte vi Pattern Recognition , det autogenererte analyse-programmet vårt. Her kan samtlige av de finansielle instrumentene vi tilbyr handel i, scannes for kjøps og salgs muligheter. Dette verktøyet gir kundene en helt unik mulighet for enkelt å identifisere tradingmuligheter og potensielle kommende short eller long kandidater. Basert på historisk data får en investor nå en edge man tidligere ikke har sett maken til. Analyseverktøyet kan gi en indikasjon på sannsynligheten for videre kursutvikling og det hjelper godt når man ser etter trender og mønstere, enten om de er pågående eller om de har tredt i kraft, ifølge CMC Markets markedsstrateg Ole Arntzen.

Forrige måned var interessant for mange tradere, der S&P500 indeksen i USA, etter vel 15 ukers større konsolidering har jobbet seg igjennom motstandsnivået ved 1.130 (17. september) og som handles mot boksen (se Pattern Recognition under). 1.130 i S&P500 kan derfor nå etableres som et støttenivå.

Gull satte onsdag denne uken sin 14. prisrekord på under en måned, og var handlet igår på 1.360 nivået. Det siste året er gull opp ca. 30% i USD. Så lenge dollar mot norske kroner holder dagens verdi, må gullprisen fortsatt til 1.430 for å nå toppnoteringen i norske kroner fra begynnelsen av juni. Det har vært stor vekting av long-posisjoner i september og mye av grunnen kan være fordi det hevdes at gull mot sølv i dollar-termer er undervurdert på dagens nivåer.

I Olje markedet ligger råoljen US Crude Oil ved fem måneders høy. The Energy Department har akkurat rapportet en lagerøkning på 3,1 mill oljefat som er 7% høyere enn for 1 år siden, mens lagertallene for bensin minsket med 2.6 mil fat (2.6% over nivået for ett år siden). Ytterligere oppgang i oljeprisen er ikke utelukket med den pågående streiken i verdens 3. største oljehavn Fos-Lavera, Marseille som støtter prisen på kort sikt. Vår analysesjef, Ashraf Laidi har target på USD 87 i første runde.

JPY USD har hatt en tøff tid, og er nær 15 års lav (20. april 1995) til tross for flere intervensjoner fra Japanske myndigheter i forsøk på å kjøle ned valutaen. På den andre siden, har EUR JPY steget 8% igjennom september. Den Europeiske sentralbanksjefen Jean-Claude Trichet foreslår nå at sentralbanken kan være klare for å roe ned tiltakspakkene sine. På deres rentemøte igår valgte sentralbanken å holde styringsrenten i ro på 1% og analytikere har dermed fortsatt tro på styrkelsen i dollaren. Under ser vi hvordan USD NOK har agert den senere tiden, og hva vår Pattern Regognition leser om den kommende trenden.

Mest populære indekser i september:
1.  S&P 500
2.  DOW JONES
3.  DAX

Mest populære råvarer i september:
1.  OLJE
2.  GULL
3.  SØLV

Mest populære valutakryss i september:
1.  EUR USD
2.  EUR JPY
3.  CHF NOK