Bunnpris

BUNNPRIS velger REMA 1000

Pressemelding   •   okt 18, 2010 15:10 CEST

BUNNPRIS og REMA 1000 skal nå samarbeide om innkjøp og distribusjon. Målet er økt konkurransekraft, økt effektivitet og rendyrking for begge selskap, og fortsatt med hverandre som arge, sterke konkurrenter.

- Vi har tatt valget etter en helhetsvurdering hvor de viktigste elementene har vært pris og mulighetene til å videreutvikle vår egenart. Detaljistfokus og god personkjemi er et viktig tillegg. Vi tenker kort sagt mye likt, Bunnpris og REMA 1000, sa kjøpmann Christian Lykke i BUNNPRIS, da avtalen ble signert mandag ettermiddag.

Innkjøp og distribusjon
BUNNPRIS  og REMA 1000 signerte i dag en avtale som omfatter samarbeid om innkjøp og distribusjon. Dette betyr at REMA 1000 skal ha ansvaret for innkjøpsforhandlingene og –avtalene, samt vareleveransene til BUNNPRIS gjennom sitt skreddersømkonsept, REMA Distribusjon.
- Dette er kjempegøy. Vi tror virkelig dette skal gi en vinn-situasjon både for BUNNPRIS, for REMA 1000 og for kundene våre. Dette er med på å sikre de laveste prisene til REMA 1000 sine kunder, bedre betingelser, bedre effektivitet og kvalitet i distribusjonen. Bunnpris og REMA 1000 har vært arge konkurrenter gjennom flere tiår og er to av Trondheims største selskap, så dette er jeg veldig stolt av at vi har fått til. Vi kommer til å være sterke konkurrenter fremover også, men jeg mener denne avtalen blir svært positiv for begge parter, sa en fornøyd administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Større påvirkning
Samarbeidsavtalen er gjeldende fra 1. januar 2012 når BUNNPRIS sin avtale med Norgesgruppen utgår, og gjelder kun innkjøp og distribusjon. BUNNPRIS mener overgangen fra Norgesgruppen til REMA 1000 skal gi kjeden enda bedre betingelser, økt effektivitet, større forutsigbarhet og bedre forutsetninger for å rendyrke eget konsept.  Bunnpris omsatte for ca 5 milliarder kroner netto i 2009 og er i stor ekspansjon og har klare mål om i løpet av få år å omsette for 15 milliarder kroner.

Større enn Coop?
BUNNPRIS sin markedsandel på 3,7 % (Nielsen, 2009) legges på toppen av REMA 1000 sine drøye 20 %, og med den veksten begge selskap har så langt i år, vil markedsandelen raskt nærme seg 25 %. Dette kan dermed bety andreplassen i norsk dagligvarehandel, etter Norgesgruppen.

Bunnpris er en lavpriskjede med over 215 butikker fra Finnmark i nord til Agder i sør. Besøk oss også på mobil.bunnpris.no. Se vår morsomme historiefilm på bunnpris.no