Coop Norge

Bygger handelspark i Mo i Rana

Pressemelding   •   feb 10, 2010 09:27 CET

Coop Norge Eiendom, Coop Helgeland og Norsk Bransjesenter går sammen om å bygge handelspark i Mo i Rana. Mo Handelspark skal stå ferdig 1. juli neste år og hovedentreprisekontrakt er inngått med det Trondheims-baserte firmaet Hent.

Utbyggingen er på rundt 21.000 kvadratmeter. Plantasjen er allerede på plass og til sammen vil handelsparken når den står ferdig bli på opp mot 25.000 kvadratmeter. Mo Handelspark består av et område på 61 mål utenfor Mo sentrum og fullt utbygd har den et potensial på opp mot 31.000 kvadratmeter.

Samvirkelaget Coop Helgeland skal inn i bygget med en Coop Extra, en Coop Extra Bygg, og Coop Elektro og en kafé. Til sammen vil Coop helgeland fylle 13.000 kvadratmeter.
- Dette er en utbygging som trengs i Mo og som er framtidsrettet. For vår del vil det innebære 40 nye og varige arbeidsplasser, sier administrerende direktør i samvirkelaget, Odd Harald Ribe. Han legger til at utbyggingen vil være med å forsterke Mo i Rana som regionhovedstad.

De resterende 7.600 kvadratmeterne skal fylles av andre aktører. Hvilke andre aktører som kommer er ikke endelig avklart.  – Mo er Nord-Norges tredje største by og et område i utvikling. Potensielle leietakere er i kontakt med oss, og vi er ikke redd for at deler av bygget skal bli stående tomt, sier Trond Aasgård i Norsk Bransjesenter.

Siste del av prosjekteringen er nå under utførelse og grunnarbeidene vil starte i mars. Finansieringen er gitt gjennom Sparebanken Nord-Norge.

For mer informasjon:
Informasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn V. Kløvstad, mobil 950 45 688

Coop er Norges eneste medlemseide dagligvarekjede som drives av 129 samvirkelag. Bak disse står rundt 1,2 millioner medlemmer. Coop driver detaljhandel, eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge SA. Gjennom datterselskapet Coop Norge Handel AS driver selskapet foruten egen industri grossist-, logistikk- og kjedevirksomhet, mens datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 870 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter i tillegg en del kjedeløse. Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler i ulike bransjer. Til sammen har Coop cirka 1.200 butikker over hele landet.

FinansGruppen Eiendom AS (FG Eiendom) er et fullintegrert eiendomsselskap med hovedkontor i Kristiansund. FG Eiendom har siden etableringen i 1988 gått fra å ha et lokalt til å få et nasjonalt perspektiv på virksomheten. Orkla Eiendom AS og Coop Eiendom AS innehar en eierandel i FG Eiendom AS på 1/3 hver seg, mens den siste tredjedelen deles av tre andre aksjonærer.