BYGGmax

Byggmax åpner i Fredrikstad

Pressemelding   •   jan 27, 2010 12:00 CET

Til våren åpner den svenske byggvarekjeden Byggmax nytt varehus i Fredrikstad. Butikken blir den 12. i Norge. Byggmax er en lavprisaktør som har vunnet flere prissammenligninger både i Norge og Sverige.

Den svenske byggevarekjeden etablerte seg i Norge i 2007, og har siden åpnet 11 butikker her i landet. Med åpningen av butikken i Dikeveien på Rolvsøy i Fredrikstad vil kjeden telle 12 butikker i Norge. Byggmax tilbyr sine kunder byggevarer til lave priser og har et enkelt selvbetjeningskonsept der kundene kjører bilen rett inn i butikken og selv laster varene direkte over i bilen.

Det nye byggvarehuset er på 2000 kvadratmeter pluss et utendørsområde. Butikken vil bety ti nye arbeidsplasser i kommunen.

- Vi er fornøyde med å kunne åpne en butikk i tilknytning til Østfolds største kjøpesenter, Østfoldhallene, og har stor tro på at konseptet med billige byggevarer og hent-selv-lager vil slå an hos østfoldingene, sier Magnus Agervald, adm. dir. i Byggmax.

Billigst ut i pristester

Byggmax' hovedfilosofi er å tilby sine kunder byggevarer til lave priser. Det oppnås blant annet ved å kjøpe inn i store kvanta fra leverandørene samt ha et enkelt, men effektivt, drive-in-system i butikkene. For å sikre at prisene er de laveste på markedet gjennomføres hvert år prissammenligninger i både Norge og Sverige der det tas utgangspunkt i hva det vil koste å bygge en terrasse av en gitt størrelse. I datainnsamlingsbyrået Norstats undersøkelse sist vår var differansen mellom billigste og dyreste varehus hele 3914 kroner. Mens Byggmax’ pris kom på 5576 kroner, endte dyreste konkurrent opp på 9491kroner. Det gir en prisdifferanse på 70 prosent. Resultatene fra Norstats undersøkelse understøttes av flere tilsvarende prisundersøkelser. Både Aftenposten og Klikk.no gjennomførte i fjor vår egne prisundersøkelse der Byggmax kom best ut.

- Det er et mål for oss at Byggmax skal komme best ut i prissammenligningene. Vi ønsker også å gjøre det enkelt for forbrukerne å orientere seg om priser, og vi har derfor lagt alle produkter og priser ut på vår hjemmeside. Det gir kundene bedre mulighet for planlegging og sammenligning, sier Agervald.

Byggmax er imidlertid nesten alene om å legge ut sine priser på nettet, noe som gjør det vanskelig for forbrukerne å få et komplett sammenligningsgrunnlag. I Byggmax håper man likevel at kundene vil ta seg tid til å undersøke priser, da er det fort tusenlapper å spare.

Oppussing til tross for finanskrise

Byggevarebransjen i Norge har den siste tiden opplevd motgang, og flere kjeder har måttet legge ned butikker. Byggmax har imidlertid hatt en positiv utvikling med en klar vekst, og den nye butikken er et resultat av en videre satsing i Norge.

-Selv om mange strammer inn livreima, har vi tro på at folk fremdeles ønsker å satse på oppussing. Vi tror mange da vil prioritere å gjøre det trivelig hjemme fremfor å bruke penger på en dyr ferie, ny bil eller flatskjerm, mener Agervald.

Høyoppløselige bilder kan lastes ned på: http://www.byggmax.com/no-no/Byggmax/Om-BYGGmax.aspx#p16239

--------------------------------------------------------------------------------------------

For ytterligere kommentarer eller mer informasjon om Byggmax, vennligst kontakt:

Magnus Agervald, administrerende direktør i Byggmax, mobil 48 08 40 08 eller +46 761 19 00 20

Byggmax ble etablert i Sverige i 1993. I dag finnes det 48 utsalgssteder i Sverige, 11 i Norge og to i Finland. Kjeden omsatte i 2008 for 2,1 milliarder svenske kroner. Byggmax har siden starten i 1993 hatt en visjon om å være Sveriges beste og billigste alternativ når forbrukerne skal kjøpe byggematerialer av god kvalitet.