VisitOSLO as

CNN tester snørydding og avising av fly i Verdens Vinterhovedstad

Pressemelding   •   feb 13, 2013 09:39 CET

VisitOSLO tilrettelegger hvert år for flere hundre mediebesøk fra alle verdenshjørner, og for en drøy uke siden besøkte CNNs Richard Quest Oslo Lufthavn med sitt program ”Business Traveller”. Mens flytrafikken over store deler av Europa stopper opp så snart det svever noen snøfnugg i lufta, fikk Quest oppleve hvordan Oslo Lufthavn holder punktligheten til tross for snøvær, avising og kuldegrader.

Snøfresing av rullebanen

- Det var en utrolig spennende helg der vi tok del i veldig mange av de viktigste funksjonene knyttet til vinterdrift ved Oslo Lufthavn. Det var utrolig nervepirrende, og den som tror det er lett å kjøre verdens største snøfreser som en del av en nøye planlagt formasjon, eller å avise et fly, tar feil, sier Richard Quest.

Programmet Business Traveller sendes hver måned på CNN International og når ut til 270 millioner husstander i hele verden. At Norge og Oslo Lufthavn ble valgt som destinasjon var ikke tilfeldig.

Europas punktligste lufthavn

- Oslo Lufthavn har ved fire anledninger blitt kåret til Europas mest punktlige lufthavn. Dette har skjedd samtidig som man opplever langt tøffere værforhold enn de fleste andre byer i Europa. Vi ville til bunns i hvordan dette er mulig, og i løpet av helgen forstod vi hvordan sier seniorprodusent i CNN, Rosie Tomkins.

Administrerende direktør ved OSL, Nic Nilsen, synes det er en fjær i hatten at et så anerkjent program som Business Traveller ønsker å lage et helt program om vinterdrift. Han synes også det var morsomt å møte Richard Quest.

- Det er først og fremst hyggelig at vi får vist frem hvilken formidabel jobb våre ansatte gjør hver eneste dag. I løpet av 2013 regner vi med at over 23 millioner passasjerer reiser til og fra OSL. Da er det ikke noe alternativ ikke å bruke ressurser på vinterdrift, sier han og legger til:

- Det er selvfølgelig ekstra hyggelig når en så kjent person som Richard Quest gir oss de beste skussmål. Det tror jeg alle som jobber på OSL synes er hyggelig.

Oslo - Verdens Vinterhovedstad

Gjennom dette informative programmet som beskriver ekte personer og deres hverdag, presenterer
CNN et moderne og vennlig Oslo til et internasjonalt publikum. Innslaget vil utvilsomt bidra til at Oslo befester sin posisjon som Verdens Vinterhovedstad sier Salgs- og markedssjef Heidi Thon i VisitOSLO.

- Det langsiktige samarbeidet mellom VisitOSLO og Oslo Lufthavn, den viktigste innfallsporten for tilreisende til Norge, er et betydelig element i markedsføringen av Osloregionen som reisemål. Oslo har et strategisk mål om at vinterturismen skal fortsette å øke, og med tanke på en eventuell OL-søknad i 2022 er det ekstra spennende at CNN velger å portrettere vinterdriften på Oslo Lufthavn.

Sendeplan
Programmet sendes første gang på CNN International, torsdag 14. februar klokken 09.30
norsk tid og vil ha ytterligere syv visninger. Programmet legges også ut på
CNNs hjemmeside: http://edition.cnn.com/SPECIALS/business.traveller

”Business Traveller besøker Oslo Lufthavn”:

Torsdag
14. februar klokken 09.30

Fredag  15. februar klokken 06.30

Lørdag 16. februar klokken 08.30

Lørdag 16. februar klokken 13.30

Søndag 17. februar klokken 05.00

Søndag 17. februar klokken 08.30

Mandag 18. februar klokken 05.00

VisitOSLO as er markedsføringsselskapet for Osloregionen. Firmaet er organisert som et aksjeselskap der aksjonærene består av bedrifter i regionen som driver reiselivsrelatert virksomhet. VisitOSLO as har et omfattende samarbeid med Oslo kommune. VisitOSLO as har følgende operative avdelinger: Kongress, Destinasjonsmarkedsføring/Mediebearbeiding, web og Turistinformasjonene. VisitOSLO har også en sentral vertskapsrolle ved internasjonale arrangement i byen vår, og høy kompetanse når det gjelder tilrettelegging av presse- og informasjonssentra og tjenesteyting til arbeidende presse.