Coca-Cola Enterprises Norge AS

Coca-Cola Enterprises Norge går over til grossistdistribusjon

Pressemelding   •   feb 15, 2013 09:21 CET

Mandag 11. februar gikk Coca-Cola Enterprises Norge (CCEN) over til å levere selskapets produkter til dagligvarehandelen gjennom sentrallagrene og distribusjonssystemene som kjedene har utviklet. Det innebærer CCEN sine produkter fra nå av vil bli levert sammen med de aller fleste andre dagligvarer i norsk handel.

For ett år siden offentliggjorde Coca-Cola Enterprises Norge AS (CCEN) at selskapet ville investere over 600 MNOK i en ny, styrket forretningsmodell. Beslutningen ble fattet for å skape langsiktig verdivekst, gi flere nye flasketyper å velge mellom og effektivisere selskapets distribusjonsmodell.

“Det er flere årsaker til at vi besluttet å gjøre denne betydelige investeringen”, sier Stein Rømmerud konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i CCEN:

“For det første har vi en sterk tro på vekstpotensialet for den norske virksomheten. For det andre ønsker vi å styrke vår langsiktige virksomhet her i Norge ved å tilby nye og innovative produkter i fremtiden. For det tredje har vi muligheten til å forbedre vår kundeservicemodell.

Ved å gå over fra gjenbruksflasker til gjenvinnbare flasker og gå over til grossistdistribusjon, tilpasser vi oss forventningene fra kunder, forbrukere og våre egne mål for bærekraftig utvikling.

Restruktureringen gjør det mulig for oss å fornye og videreutvikle vår produktportefølje mye mer enn vi kan i dag med gjenbruksflaskene, som faktisk ble lansert for 20 år siden. Beslutningen øker forbrukerens valgfrihet, samtidig som den sikrer langsiktig norsk produksjon og norske arbeidsplasser for fremtiden”, sier Rømmerud.

Endret forretningsmodell

De betydelige investeringene har skapt grunnlag for en styrket forretningsmodell, nye flasketyper og en optimalisert distribusjonsmodell:

· CCEN har investert i nytt produksjonsutstyr ved sitt anlegg på Lørenskog for å erstatte dagens gjenbruksflasker med moderne gjenvinningsflasker. Den nye produksjonsteknologien vil gjøre det mulig for CCEN å drive flaskeinnovasjon og differensiering i det norske markedet. Erfaringer fra andre land har vist at dette er en viktig faktor for å skape langsiktig vekst.

·  CCEN er det første Coca-Cola markedet i verden som tar i bruk den moderne og mer miljøvennlige flasketypen PlantBottle™ på alt som produseres.

·  CCEN vil heretter levere selskapets produkter til dagligvarehandelen gjennom sentrallagrene og distribusjonssystemene som kjedene har utviklet. Dette er et mer effektivt system som vil redusere antall lastebiler på norske veier, samtidig som det støtter kjedenes foretrukne distribusjonsmodell.

Fabrikken på Lørenskog er Norges mest moderne produksjonsanlegg. Ombyggingen av fabrikken startet sommeren 2012, og ny forretnings- og distribusjonsmodell er operativt fra mars

For mer informasjon, vennligst kontakt

Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Coca-Cola Enterprises Norge og Sverige.

Mobil: 901 19 985/ E-post: srommerud@cokecce.com

Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon

Mobil: 990 13 349 /E-post: vhansen@cokecce.com

Om Coca-Cola Enterprises Norge

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/