Reitangruppen

Colonialmajor Odd Reitan kåret til Norges fremste vekstskaper i 2011

Pressemelding   •   nov 16, 2011 12:16 CET

På en storfeiring i Folketeatret i kveld, ble Colonialmajor Odd Reitan kåret til Norges fremste vekstskaper i 2011 - Ernst & Young Entrepreneur Of The Year. Han går nå til den internasjonale finalen hvor han møter vekstskapere fra over 50 andre land.

- Jeg er jo så forfengelig at jeg må innrømme at dette er flott og morsomt. Mest av alt er det jo en anerkjennelse til alle som jobber for og med Reitangruppen. Høykompetente folk med sterke indre verdier som bygger verdi på verdi, sa en meget glad Odd Reitan da han mottok prisen.

Mottok prisen av Stordalen

Odd Reitan er i konkurranse med vekstskapere fra hele landet kåret til Norges fremste vekstskaper i 2011. Han fikk mandag kveld utdelt prisen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year av fjorårets vinner Petter Stordalen og administrerende direktør Erik Mamelund i Ernst & Young, Norges ledende revisjons- og rådgivningsselskap. Det skjedde på arrangementet Skaperkraft 2011 på Folketeateret i Oslo. Entrepreneur Of The Year (EOY) er verdens største vekstskaperprogram. I Norge arrangeres EOY i 2011 for tiende året på rad.

- Jeg synes det er flott at noen hedrer entrepenørskap, byggingen av bedrifter og verdier. Alt for mange er mange er opptatt av hvordan man skal dele ut kakestykkene, - altfor for få er opptatt av hvordan kaka skal "bakes, sa Reitan.

Jurybegrunnelsen:

”Vekstskaperen har skapt et lite stykke handelseventyr i Norge. Fra den spede begynnelsen da han som 21-åring startet sin første dagligvarebutikk i 1972, har han uavbrutt i snart 40 år vært levende opptatt av å utvikle seg selv og sin virksomhet. Han styrer nå over en av Norges aller største bedrifter, med 28 000 ansatte i Norden og Øst-Europa.

Vekstskaperen hylles av sine ansatte og beundres av sine konkurrenter.

Juryen mener at Odd Reitan med sitt fremragende forretnings-instinkt og høye moral er en verdig vinner av Ernst & Young Entrepreneur Of The Year 2011”.

Øvrige priser:

I tillegg til hovedprisen som Årets vekstskaper 2011 – Ernst & Young Entrepreneur Of The Year - ble det av Ernst & Young også delt ut priser i tre underkategorier: Industri, Tjenester og Handel.

Jørgen Cato Broch i JC Broch & Co AS fra Horten vant prisen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year, kategori Industri.

Jørgen Cato Broch er eneeier og industriutvikler i vekstselskapet JC Broch & Co AS. Hovedvirksomheten og driften av morselskapet foregår i Horten, og denne startet med oppkjøpet av Norcontrol i 1986. Dette selskapet skiftet senere navn til Norautron og er blitt et svært suksessfullt elektronikkselskap. Industrikonsernet JC Broch og Co utvikler i tillegg eiendom og oppnådde totalt sett en omsetning på 882 millioner kroner i 2010.

Om Broch uttaler juryen:

”Vekstskaperen ser verdier og muligheter der andre gir opp. Han har gjennom 25 år vært en industribygger i Vestfold. Hans allsidige virksomhet er internasjonalt rettet og omfatter produksjon i Sverige og Kina.

Jørgen Cato Broch nyter stor respekt både internt og eksternt i bransjen og er en verdig vinner av Ernst & Young Entrepreneur Of The Year 2011, kategori Industri.”

De øvrige finalistene som ble nominerte i kategorien Industri var Even Andre Karlsen fra Pretec AS i Sarpsborg og Styrk Bekkenes fra Noreq AS på Husnes i Hordaland.

Odd-Arne Kleveland i Competentia AS fra Stavanger vant prisen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year, kategori Tjenester.

Competentia har hovedkontor i Stavanger og ble etablert i 1998. Selskapet rekrutterer og leverer ingeniører med lang og omfattende erfaring til gjennomføring av store prosjekter for internasjonale oljeselskaper over hele verden. Competentia oppnådde i 2010 en omsetning på 480 millioner kroner, en vekst på 76 prosent siden 2008. Odd-Arne Kleveland, årets vekstskaper innen kategori Tjenester, er en av hovedaksjonærene, styremedlem, innovatør og juridisk ansvarlig i Competentia.

Om Kleveland uttaler juryen:

”Vekstskaperen har hatt betydelig suksess med sitt konsept for å levere høyt kvalifisert personell til olje- og gassindustrien over hele verden. Grundige analyser av både kundenes og de ansattes behov ligger bak suksessen.

Odd-Arne Kleveland er høyt verdsatt av sine kunder og øvrige samarbeidspartnere og er en verdig vinner av Ernst & Young Entrepreneur Of The Year, kategori Tjenester.”

De øvrige finalistene som ble nominerte i kategorien Tjenester var Benn Eidissen fra Acea AS i Bodø og Kristian Nesbak og Morten Alexander Lindemann fra Infront AS i Oslo.

Odd Reiten fikk i tillegg til hovedprisen som årets vekstskaper, også prisen Ernst & Young Entrepreneur Of The Year, kategori Handel.

De øvrige finalistene som ble nominerte i kategorien Handel var Sverre Steensen fra Enklere Liv AS i Bærum og Bård Sekkingstad fra Sekkingstad AS fra Skogsvåg utenfor Bergen.

For ytterligere informasjon/ spørsmål:

Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby, tlf. 900 35 897, solfrid.flateby@reitangruppen.no

Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Servicehandel, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Servicehandel har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.