Coop Norge

Coop Norge er kjent med at Petter Northug har vært involvert i ulykke

Pressemelding   •   mai 04, 2014 21:10 CEST

Coop Norge er i kveld blitt kjent med Petter Northugs forklaring til politiet, der han innrømmer å ha vært involvert i en ulykke etter å ha kjørt bil i påvirket tilstand.

-  Vi synes dette er en veldig trist og alvorlig sak og er skuffet over at Petter har begått et alvorlig lovbrudd. Han har oppført seg på en måte som ikke er i tråd med de idealer han skal fremme som en del av samarbeidsavtalen mellom Coop Norge og ham, sier administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge.

Coop Norge har forståelse for Petters ønske om å bearbeide saken i fred og ro først, og vil deretter gå i samtaler med Petter og hans støtteapparat om hva hendelsen vil bety for videre samarbeid.

-  Samtidig som vi tar sterk avstand fra det Petter har gjort, er vi opptatt av å ta vare på Petter som menneske i den vanskelige situasjonen han nå står i. Et menneskes karakter og styrke betegnes ikke bare av de feil  man begår, men også av hvordan man håndterer sine feiltrinn. Vi er opptatt av å ha samlet all kunnskap om saken og situasjonen før vi tar noen beslutning om vårt videre samarbeid med ham, sier Fanebust.

Fanebust bekrefter at Coop Norge har en exit-klausul fra samarbeidsavtalen med Petter Northug, som gir en mulighet til å avslutte samarbeidet etter hendelser av det slaget som nå har skjedd.

-  Hvorvidt vi vil velge å bruke denne muligheten er alt for tidlig å si. Vi trenger å diskutere saken grundig, både internt i Coop og med Petter og hans støtteapparat, før vi trekker noen konklusjon. Slik vi har fått saken beskrevet, har Petter både forstått alvoret i sine handlinger, og tatt ansvar for dem. Det synes vi er bra. Akkurat nå har Petter det tungt, og som en av hans viktige samarbeidspartnere vil vi hjelpe ham i denne første, vanskelige fasen, sier Fanebust.

Coop er en av fire store dagligvareaktører i Norge og driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker innenfor fem kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked. Coop har også 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 109 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,39 millioner medlemmer.