Coop Norge

Coop og Northug fortsetter samtalene

Pressemelding   •   mai 16, 2014 10:23 CEST

Flere medier melder i dag at Coop og Petter Northug har kommet til enighet om å fortsette samarbeidet. Dette er feil, vi har ennå ikke tatt vår beslutning, sier adm. direktør Svein Fanebust i Coop Norge.

Fanebust bekrefter at Coop setter som et krav at Petter Northugs avtale med management-selskapet Nye Høyder avvikles for at det skal være mulig å komme i havn med et videre samarbeid, men Northug og Coop har også andre punkter de må bli enige om før en eventuell oppdatert avtale kan undertegnes. Coop er opptatt av at Petter Northug i det videre får et solid rammeverk rundt seg.

- Vi har ennå ikke tatt noen beslutning om vårt videre samarbeid med Petter Northug. Mye av rammeverket er lagt, men vi skal ha flere samtaler med Petter før vi er klare. Stemningen i samtalene er for øvrig god, og jeg håper at vi er klare til å ta en avgjørelse om det videre samarbeidet om noen dager, sier Fanebust.

Petter Northug bekrefter at det er nødvendig med et skifte av management for at han skal prestere optimalt framover. Han vurderer også de pågående samtalene med Coop som konstruktive.

- Samtalene våre foregår i en god tone. Vi snakker godt i lag og jeg håper og tror at vi kommer til enighet, sier han.

Coop er en av fire store dagligvareaktører i Norge og driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker innenfor fem kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked. Coop har også 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 107 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,4 millioner medlemmer.