Coop Norge

Coop satser på langløp på ski med «Team Coop»

Pressemelding   •   okt 05, 2012 15:00 CEST

Coop er en stor tilbyder av sunn mat, sportsutstyr og fritidsklær til norske mosjonister. Fra før er Coop offisiell VM-sponsor for FIS Ski-VM i 2013. Nå tar de skisatsingen videre og danner skilaget «Team Coop».

- Det er veldig spennende for oss å gi navn til og samarbeide tett med vårt eget langløpsteam. Idrettssponsing er svært relevant for oss da vi satser sterkt på «aktiv livsstil»-segmentet. Vi ser også mulighet for å oppnå synergier med vårt sponsorat «Ski-VM 2013 i Val di Fiemme». Målet er at satsingen skal komme flest mulig medlemmer til gode, og fordi skiidrett har stor interesse i Norge, passer den perfekt, sier administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge Handel.

Team Coop
«Team Coop» het tidligere «Team Exspirit» og er et internasjonalt topplag som driftes av IEC, selskapet som står bak og eier tv-rettighetene til langløpscupen «Ski Classics»*.

Flere av profilene på «Team Coop» er storløpere innen skisporten, og mange vil kjempe om gull i denne sesongens Ski Classics. Lagkaptein er langløpsveteran Oscar Svärd som blant annet har vunnet Vasaloppet tre ganger. Jenny Hansson vant langløpscupen Ski Classics 2012 sammenlagt, Serena Boner vant Ski Classics 2011 og har vunnet Birkebeinerrennet de to siste årene. Jimmie Johnsson, Nicola Marandini, Roger Aa Djupvik, Espen Harald Bjerke og Morten Eide Pedersen, som nylig vant Trippelbirken 2012, er de øvrige langløpsspesialistene. De tre sistnevnte kommer fra det det tidligere lovende norske talentteamet «Team Birken». Den nyeste stjernen på laget er den tjekkiske storløperen Lukas Bauer som har vunnet Tour de Ski to ganger. Han vil nå satse stadig mer på langløp, og som del av «Team Coop» vil han ha alle forutsetninger for å lykkes.

- Vi er stolte av å bli identifisert med et vinnerteam som konkurrerer i en stor, norsk folkesport, og samtidig er vi svært glad for at vi med dette også støtter unge talenter og breddeidrett.  At vi satser på et internasjonalt lag, kommer av at vi samarbeider med Coop-foretak i andre land, forklarer Fanebust.

Coop har som mål å vokse innenfor «Ski og sportsutstyr» og ønsker å inspirere medlemmer og kunder til å spise og leve sunnere. En av oppgavene til «Team Coop» blir derfor å være frontfigurer for utvalgte «sunne» varegrupper.

Hvorfor langløp?
Langløp har de siste årene vokst enormt, en vekst som ser ut til å fortsette i mange år fremover. Det opprettes stadig flere kommersielle topplag, og mosjonistrennene blir stadig flere og stadig raskere fulltegnet. Stadig flere av de beste toppløperne prioriterer langløp før verdenscup og tradisjonelt langrenn.

- Vi ser på langløp som en attraktiv gren å satse på av flere grunner. For det første vet vi at interessen for langløp er stor blant våre 1,3 millioner medlemmer og 22.000 ansatte. Et kommersielt viktig poeng ved langløp er at toppløpere og mosjonister her deltar i de samme rennene. Dette er med på å skape en folkelig og jordnær ramme rundt arrangementene. Fra en sponsors perspektiv er det også viktig å ta med at TV-produksjonene rundt langløp stadig blir bedre, og at fellesstart gir spennende renn og bidrar til å skape god TV, sier sponsorsjef i Coop Norge Handel, Vegard Dahl Hansen.

TV-distribusjonen av langløp vokser raskere enn FIS World Cup, og deltagermassene setter stadig nye rekorder. Birkebeinerrennet har nærmere 40.000 deltagere og Vasaloppet nærmere 60.000.

*Langløpscupen Ski Classics har bygget seg opp og består nå av seks renn: Jizerska (Tsjekkia), Marcialonga (Italia), König Ludwig Lauf (Tyskland), Vasaloppet (Sverige), Birkebeinerrennet (Norge) og Ski Classics-finalen (Sverige). Alle løpene TV-overføres direkte.

Mer informasjon om «Team Coop» finner du på www.teamcoop.no.

Sponsorsjef Vegard Dahl Hansen i Coop Norge Handel
Mobil 917 69 657
E-post: Vegard.hansen@coop.no

Pressesjef Kristin Paus i Coop Norge
Mobil 916 02 752
E-post: Kristin.paus@coop.no

Coop er en av fire store dagligvareaktører i Norge og driver i dag 840 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Smart Club. Coop har også 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 114 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,3 millioner medlemmer.