Coop Norge

Coop tilbyr avfallssekker av gjenvunnet plast

Pressemelding   •   nov 01, 2011 13:55 CET

Coop Norge bytter ut de tradisjonelle, sorte avfallssekkene de har hatt til salgs, med sekker laget av gjenvunnet plast.

De nye avfallssekkene er spesialutviklet for å møte dagens miljøutfordringer, samtidig som bruksegenskapene er opprettholdt. Sekkene blir produsert i Norge av Norfolier og lages av brukt plast som blir samlet inn i Norge, blant annet ved Coops butikker.

Miljøeffekten er stor ved bruk av gjenvunnet plast:

• 90 prosent reduksjon i CO2-utslipp
  • 80 prosent mindre energibruk ved gjenvinning enn ved produksjon av ny plast
  • Avfallssekkene kan materialgjenvinnes i sin helhet.

- Miljøhensyn har vært viktig for oss i prosessen med å anskaffe nye avfallssekker. Samtidig har det vært viktig å opprettholde god kvalitet. Med de nye sekkene tar vi et steg i riktig retning, sier sortimentssjef Svein Hoff i Coop Norge Handel.

Norfolier har lang erfaring med å gjenvinne brukt plast. Dette, samt forskning på material- og produksjonsteknologi har muliggjort de nye sekkene til Coop.

Gjenvunnet plast
Plasten som benyttes i Coops nye avfallssekker, er laget av brukt plast som er samlet inn i Norge, blant annet ved Coops butikker via Grønt Punkt-systemet, og er gjenvunnet i Folldal. Sekkene er 100 prosent gjenvinnbare og produseres på Notodden.

Klimaregnskap viser at fremstilling av ett tonn gjenvunnet plast fra Folldal medfører en reduksjon i CO2 utslipp på mer enn 90 prosent ved at CO2 utslippet reduseres fra 5.280 kg til 407 kg. En annen positiv miljøeffekt er at det krever 80 prosent mindre energi å gjenvinne plast enn å produsere ny plast.

Norfolier
Norfolier er en av Nordens ledende produsenter av bæreposer, sekker, byggfolie og emballasjeløsninger og er Nordens ledende gjenvinningsbedrift for brukt plastfolie. Gjenvinning er i vekst, og Norfolier kan motta og gjenvinne opp til 15.000 tonn.

Norfolier har NOK 450 millioner i omsetning og 250 ansatte. Hovedkontoret er i Rælingen kommune rett utenfor Oslo. Gjenvinning foregår i Folldal kommune i Hedmark.

Coop
Coop er navnet på den samlede virksomheten til forbrukersamvirket i Norge. Bak Coop-navnet finner vi 120 samvirkelag og deres fellesorganisasjon Coop Norge SA med datterselskaper, hvor vareforsyningsselskapet Coop Norge Handel AS og eiendomsselskapet Coop Norge Eiendom AS er de to største. Cirka 22.500 mennesker har i dag Coop som sin arbeidsplass og nær én av fire handleposer i Norge kommer fra en Coop-butikk.

Kontakt:
Norfolier, Nina Strøm, tlf. 982 38 326.
Coop Norge, pressesjef Kristin Paus, tlf. 916 02 752.