Coop Norge

Coop viderefører innkjøpssamarbeid

Pressemelding   •   nov 16, 2010 17:38 CET

Coop Norge Handel har etter de alvorlige avsløringene rundt leverandøren Caesar Salad på Frosta i Nord-Trøndelag hatt full gjennomgang av saken for å vurdere grunnlaget for videre samarbeid. Resultatet er lovnad om full organisasjonsfrihet og lønnsjustering til utenlandske arbeidere. Fellesforbundet er tilfreds med virksomhetens tiltak og med Coops handlemåte i saken.

Det var torsdag sist uke det ble avslørt at daglig leder i selskapet Caesar Salad på Frosta hadde truet flere av sine ansatte med hjemsendelse til Litauen om de fagorganiserte seg i Fellesforbundet. Dette resulterte i at Coop Norge Handel innkalte til et møte for å få en forklaring på forholdene, og satte som krav at Caesar Salad ble ett hundre prosent enig med Fellesforbundet for ikke å kutte ut samhandlingen med selskapet. - Vi hadde ikke kunnet fortsette å kjøpe produkter fra Caesar Salad om de ikke hadde beroliget oss og tatt grep i forhold til det som har med arbeidstakernes forhold og rettigheter å gjøre, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge Handel. Han er derfor glad for at man nå har fått ryddet opp og at også Fellesforbundet er fornøyd.

Caesar Salad har bedt Fellesforbundet om et samarbeid for bedrede lønns- og arbeidsvilkår totalt sett i virksomheten.  Dette innbærer i første omgang at Caesar Salad vil etterbetale tarifflønn for 2010 i desember, og at man fra i morgen avvikler kritikkverdige boforhold . En fastslår også at norsk lovgivning skal legges til grunn for drift i alle selskaper knyttet Caesar Salad og eier Terje Viken.  - Vi oppfordrer våre ansatte til å organisere seg. Det gir ryddighet og profesjonalitet både for de ansatte og for oss som arbeidsgiver, sier Terje Viken.

Caesar Salad AS og Terje Viken avslutter alt direkte og indirekte samarbeid med rekrutteringsselskapet Generalta med øyeblikkelig virkning.  Eier Terje Viken vil også foreta en gjennomgang av eierstrukturen i alle sine selskaper for å verifisere situasjon både i eiendoms- og driftsiden.

Coop Norge Handel AS er et datterselskap av Coop Norge SA. Coop Norge Handel AS driver foruten egen industri grossist-, logistikk- og kjedevirksomhet både på dagligvarer og en rekke faghandelsområder som bygg, tekstil, sport og elektro.  Coop er Norges eneste medlemseide dagligvarekjede som drives av 129 samvirkelag. Bak disse står rundt 1,2 millioner medlemmer. Coop driver detaljhandel, eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge SA., mens datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 870 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter i tillegg en del kjedeløse. Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler i ulike bransjer. Til sammen har Coop cirka 1.200 butikker over hele landet.