Coop Norge

Coop vinnere i byggevaremarkedet

Pressemelding   •   feb 19, 2010 14:15 CET

Dagens pressemelding fra TBF (Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon) viser at mens alle de andre store byggevarekjedene gikk tilbake i 2009 har Coop økt sin omsetning på området kraftig. – En kan si at vi har trosset finanskrisa, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge Handel.

Mens den gjennomsnittlige nedgangen for byggevarekjedene var på 8,3 prosent i fjor økte Coop med 9,6 prosent.

Coop har 124 rene byggevarebutikker fordelt på kjedene Coop Obs! Bygg, Coop Extra Bygg og Coop ByggMix. I tillegg er det omfattende byggevareomsetning også i Smart Club og Coop Obs! Hypermarked.

Mens forbrukersegmentet totalt hadde en svak vekst på i underkant av én prosent i fjor hadde proffsegmentet anslagsvis en omsetningssvikt på rundt 15 prosent. - Dette er nok med på å forklare noe av den fremgangen vi har i byggevaremarkedet, sier Kløvstad. Coops byggevareomsetning er utelukkende rettet mot privatmarkedet og fjorårets kraftige vekst gjør Coop til en av de største innenfor dette segmentet.

- Vi har tilnærmet oss byggevarebransjen gjennom lavpris og gjør-det-selv-konsepter. Finanskrisa har bidratt til å opprettholde vår gode vekst ved at forbrukerne har blitt mer prisbevisste, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad.

Coop Norge Handel AS  er et datterselskap av Coop Norge SA. Coop Norge Handel AS driver foruten egen industri grossist-, logistikk- og kjedevirksomhet både på dagligvarer og en rekke faghandelsområder som bygg, tekstil, sport og elektro.  Coop er Norges eneste medlemseide dagligvarekjede som drives av 129 samvirkelag. Bak disse står rundt 1,2 millioner medlemmer. Coop driver detaljhandel, eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge SA., mens datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 870 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter i tillegg en del kjedeløse. Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler i ulike bransjer. Til sammen har Coop cirka 1.200 butikker over hele landet.