VisitOSLO as

Cruiseskipet AIDAcara avslutter rekordsesong i Oslo

Pressemelding   •   okt 11, 2012 10:16 CEST

Cruiseskipet AIDAcara avslutter rekordsesong i Oslo
Klokken 13:00 den 11. oktober anløper AIDAcara Oslo Havn med ca 1.000 passasjerer. Etter en rekordsesong i 2011 med 16,3 millioner cruisepassasjerer på verdensbasis fortsetter veksten i cruisemarkedet. Norske cruisehavner melder om en økning på ca 30 prosent sammenlignet med 2011. Transportstreiken i mai påvirket resultatet for Oslo.

1.000 passasjerer får se Oslo badet i høstsol
Torsdag 11. oktober kommer skipet vi har sett flest ganger i Oslo i sommer – AIDAcara – på sitt siste besøk denne sesongen. Det Rostockbaserte rederiet AIDA er størst i Oslo med hele 30 anløp fra tidlig april til midten av oktober. Ved 16 av disse anløpene har skipet ligget til kai i Oslo over natten og med tilgang til hovedstadens kveldstilbud. De italienske rederiene Costa og MSC følger med henholdsvis 29 og 18 anløp, fulgt av amerikanske Princess (16) og Holland America Line (14).

Oslo – en helårs cruisedestinasjon
Tradisjonen tro har Oslo også i 2012 cruiseanløp i desember, og vi kan glede oss til fire besøk på Søndre Akershus kai: Britiske P&O Cruises har tre anløp og Fred.Olsen Cruises har ett. Oslo tar et steg videre mot å bli en helårs cruisedestinasjon.

Samarbeid lokalt, nasjonalt og internasjonalt
Samarbeid og kompetanseutvikling er avgjørende for utvikling av cruiseturismen, og spesielt viktige samarbeidspartnere er Oslo Havn og nasjonale og internasjonale nettverk som Cruise Norway og Cruise Baltic. VisitOSLO arbeider målrettet med tilrettelegging for cruise til Oslo bl.a. gjennom bemanning av en egen Turistinformasjon på cruisekaia og kvalitetssikring av guidetjenester gjennom Osloguideutvalget. Alle rederier som anløper Oslo får jevnlig besøk av representanter fra Oslo havn og VisitOSLO. Det er i møter med rederiene at grunnlaget for videre seilingsplaner som inkluderer Oslo blir lagt. Slik kan vi også formidle hvilken spennende by Oslo er med spenstig byutvikling, nye attraksjoner og fristende tilbud både på restaurant- og musikkfronten.

For ytterligere informasjon, ta gjerne kontakt med
Heidi Thon, Salgs- og markedssjef VisitOSLO på 93 22 49 70 / heidi.thon@visitoslo.com
Eva Britt Kornfeldt, prosjektleder VisitOSLO på 90 95 19 10 / eva-britt.kornfeldt@visitoslo.com

VisitOSLO as er markedsføringsselskapet for Osloregionen. Firmaet er organisert som et aksjeselskap der aksjonærene består av bedrifter i regionen som driver reiselivsrelatert virksomhet. VisitOSLO as har et omfattende samarbeid med Oslo kommune. VisitOSLO as har følgende operative avdelinger: Kongress, Destinasjonsmarkedsføring/Mediebearbeiding og Turistinformasjonene. VisitOSLO har også en sentral vertskapsrolle ved internasjonale arrangement i byen vår, og høy kompetanse når det gjelder tilrettelegging av presse- og informasjonssentra og tjenesteyting til arbeidende presse.