Eniro

Damer savner Facebook – menn trenger karthjelp

Pressemelding   •   jul 22, 2013 13:42 CEST

Nordmenn er mobilavhengige og vant til å søke etter det de trenger der de er. Fire av ti respondenter i undersøkelsen fra Gule Sider oppgir at de føler seg avhengige av muligheten til å laste ned datatrafikk på mobiltelefonen.

–Mobilen har blitt vår superpersonlige dings og er på vei til å bli primærskjermen for de med smarttelefon. Vi har blitt vant til å ha nettet tilgjengelig hele tiden og søker etter det vi trenger der vi er. Vi blir dermed påvirket når karttjenester, produktsøk og deling av opplevelser via sosiale medier blir begrenset i ferien, sier Håvard Skaug, leder for Gule Sider.

Menn spør ikke om veien, nå vet vi kanskje hvorfor

Myten om at menn aldri spør etter veien kan se ut til å ha fått en forklaring. Det kan nemlig se ut som de er avhengige av karttjenester på nett. Av de som mener dataroaming er for dyrt og derfor avstår fra å bruke mobil datatrafikk i utlandet sier 22 prosent av mennene at det er problematisk å skulle klare seg uten karttjenester.

–Mobiltelefonens mange nye muligheter har endret atferden vår radikalt på kort tid. Vi vil ha all informasjon fort, der vi er og i tilpasset format. Som forbrukere vil vi ha informasjon om hva som tilbys der vi er når vi trenger det, forteller Skaug.

Damene vil dele opplevelsene i sosiale medier

Det er aldersgruppen 30-44 år som er mest avhengig av nettilgang, halvparten i denne gruppen svarer at de er avhengig av tilgang til datatrafikk på mobilen.

Blant de som ikke bruker dataroaming i utlandet på grunn av pris, oppgir hver fjerde dame at hun synes det er problematisk å ikke få sjekket sosiale medier under utenlandsturen. Bare 6 prosent av mennene sier det samme.

Ikke uventet er sosiale medier også en driver for bruk av mobil datatrafikk i utlandet og der er det ungdommen som leder an. Over 60 prosent av de mellom 18-29 oppgir bruk av sosiale medier som viktigste årsak til dataroaming, mens e-post dominerer i aldersgruppen 45-64 år.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av InFact på oppdrag fra Gule Sider mandag 10. og tirsdag 11. juni 2013 på et representativt utvalg av det norske folk. Undersøkelsen er gjennomført på telefon.

Eniro er den lokale søkemotoren. En smart snarvei til det du trenger, i din nærhet eller dit du skal. Eniro er Nordens største søkeselskap. Ved å bruke Eniros tjenester kan både bedrifter og privatpersoner på en enkel måte finne de produkter og tjenester man er interessert i, uansett om kanalen er internett, katalog eller mobil. Annonsørene kan aktivt markedsføre seg for kjøpeklare forbrukere og bedrifter, og dermed få nye kunder og økt fortjeneste.
Eniro er ett av de største lokale søkeselskapene i Norden og Polen, og selskapet har rundt 3200 ansatte, og har vært notert på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2012 var Eniros inntekter 3999 MSEK, med et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 976 MSEK. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com.

Eniro – Oppdag nærheten. Søk lokalt.