Holiday Autos Nordic

Dansker tuter mest i Norden

Pressemelding   •   mar 14, 2012 14:34 CET

En ny undersøkelse gjort av holiday autos, verdens største formidler av leiebiler, viser at det tutes friskt i Skandinavia og at det er danskene som er tuter mest for å takke andre billister. Ikke uventet tuter også danskene mest når de er ute og rører seg i trafikken.

– Selv om vi ligger langt bak den søreuropeiske tutingen så er det åpenbart at mange skandinavere ikke nøler med å bruke hornet for å vise sin takknemlighet, sier Anna Madsen, nordisk Markedssjef i holiday autos.

– Kanskje det er på tide å avlive myten om kalde nordboere, i hvert fall når vi sitter bak rattet.

Til tross for at lover i Norge forbyr fornøyelsestuting og det føres debatter fra mange hold om hvordan vi skal vise takknemlighet til hverandre er det mange som ikke nøler med å bruke hornet for å vise takknemlighet.

Undersøkelsen viser at 29 prosent av nordmenn har tutet på noen de har kjørt forbi for å vise sin takknemlighet. Dette kan sammenlignes med 27 prosent av svenskene og 38 prosent danskene.

– Vårt temperament skiller seg litt ut mellom de skandinaviske landene og åpenbart er det danskene som er mest flørtende på veiene, sier Anna Madsen.

Som en konsekvens er danskene også det folkeslaget som tuter mest når de rører seg ute i trafikken. Nær halvparten av alle dansker, 46 prosent har blitt tutet på av andre billister som har ønsket å vise sin takknemlighet. Dette kan sammenlignes mot 35 prosent av nordmenn og 29 prosent av svenskene.

– Til tross for at det både kan være et lovbrudd og trafikkfarlig synes nok mange at det liver opp hverdagen dersom noen tuter på dem for å vise sin takknemlighet, sier Anna Madsen

– Undersøkelsen viser at vi ofte benytter hornet som et affektinstrument når vi sitter bak rattet.

Resultat fra undersøkelsen

1. Har du noen gang tutet på noen du har kjørt forbi for å vise takknemlighet?

Ja, Norge, 29 prosent

Ja, Danmark, 38 prosent

Ja, Sverige, 27 prosent

2. Har noen tutet på deg for å vise takknemlighet?
Ja, Norge, 35 prosent

Ja, Danmark, 46 prosent

Ja, Sverige, 29 prosent

holiday autos undersøkelse ble gjennomført i januar 2012 og den ble besvart 3360 svensker, 1587 dansker og 1423 nordmenn.

Länk: http://www.holidayautos.no/Pages/PressArchive/prm120312/Default.aspx

For mer informasjon, kontakt:

Richard Yams, Agera PR

E-post: richard.yams@agerapr.se, Tel: +46 70 666 65 38

holiday autos
holiday autos er verdens største leiebilformidler med leiebiler på flere enn 5000 destinasjoner rundt omkring i verden. I Norden finnes holiday autos i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Holiday autos er et heleid datterselskap av holiday autos international som eies av Sabre Holdings, et av verdens største reiseselskap. www.holidayautos.no