Norsk Folkehjelp

Deler ut livsnødvendig utstyr til internt fordrevne i Sør-Sudan

Pressemelding   •   feb 20, 2014 17:34 CET

Norsk Folkehjelp har delt ut pakker med nødhjelpsutsyr til 30 000 internt fordrevne fra delstaten Jonglei i Sør-Sudan. Organisasjonen har også, i samarbeid med Verdens Matvareprogram, distribuert mat til de ulike gruppene internt fordrevne, blant annet i FN-leiren i Juba og har begynt utdeling i enda mer utfordrende områder andre steder i landet.

Nødhjelpspakkene, som inneholder alt fra presenninger og kokekar, til såpe og myggnett, er delt ut til folk som måtte flykte da konflikten i Sør-Sudan brøt ut i desember. I følge tall fra FN (OCHA) er nå 716.100 mennesker internt fordrevne i Sør-Sudan og 156.800 har flyktet til naboland.

Norsk Folkehjelp er den første organisasjonen til å distribuere utstyr til de internt fordrevne fra Jonglei som har søkt tilflukt på øyer i Nilen ved Gemeza/Mangalla. Folk her har i nesten to måneder måttet sove under åpen himmel uten mulighet til å beskytte seg mot sykdommer som malaria. Pakkene har gitt dem utstyret de trenger til å hente vann og lage mat av de få råvarene de har tilgang til.

Landdirektør i Sør-Sudan, Henrik Stabell, mener godt samarbeid er nøkkelen for at hjelpen skal nå frem.

– Rask bekreftelse fra UD på at de ville bidra og god koordinering fra den lokale kommisjonen for nødhjelp og rehabilitering, betyr at vi også raskt kunne vise solidaritet med folk i Sør-Sudan og starte utdelingen av livsnødvendig utstyr, sier han.

– Situasjonen for sivile i Sør-Sudan er kritisk. Vi oppfordrer alle parter til å dra nytte av plattformen for dialog i Addis slik at vi kan få slutt på fiendtlighetene. Alle parter må ta ansvar og sette det beste for folket i Sør-Sudan først, fortsetter Stabell. Han sier at til tross for at noe hjelp nå har nådd ut, har FN bare 18,5 prosent av midlene de trenger til kriseplanen for landet. FNs spesialutsending til landet, Toby Lanzer, kommer fredag 21.2 til Norge for å diskutere situasjonen med norske myndigheter og organisasjoner.

Norsk Folkehjelp begynte arbeidet i Sør-Sudan i 1986. I dag jobber organisasjonen innen humanitær minerydding, matsikkerhet, helse og med støtte til sivilt samfunn.

Pressekontakt i Norge: Audun Herning, rådgiver, telefon: 408 50 015
Pressekontakt i Sør-Sudan: Henrik Stabell, landdirektør, telefon: +211 954 981 591