Eniro

Den blinde Ku er Norges beste firmanavn 2015

Pressemelding   •   jan 26, 2016 14:39 CET

(Ås, tirsdag 26. januar 2016) Etter grundig juryering var det omsider ysteriet «Den blinde Ku» fra Ås som stakk av med tittelen «Norges beste firmanavn» i 2015.

–Dette er et navn som umiddelbart fester seg i pannebrasken. Der bedrifter med akronymiserte navn må investere formuer i kjennskapsbygging, holder det for «Den blinde Ku» å si navnet sitt én eneste gang, sier juryformann Roger Pihl.

Juryen, bestående av Roger Pihl og marketing manager Erik Neergaard i Gule Sider har gått finalistene i sømmene for å kåre en verdig vinner.

Fra konkurransen gikk av stabelen 3. november i fjor kom det inn over 300 bidrag til konkurransen. Det tilsvarer en tredobling av firmanavnene som ble nominert i 2014. Over 6000 stemmer ble avgitt til 20 delfinalister som sto igjen som de beste navnene i konkurransen.

–Det er gøy å se at folk engasjerer seg i så stor grad for bedrifter i sitt lokalområde. Målet med konkurransen er å løfte små og mellomstore bedrifter i Norge. Derfor er det gøy at oppslutningen har vært så bra, sier Neergaard.

Fikk blind ku i bursdagsgave

–Dette var kjempegøy! Vi var superfornøyde med å komme med blant finalistene, og syntes i grunn det var stort nok, sier Gründer Inger Rosenfeld.

Eventyretstartet da hun fikk en halvblind ku i 50-årsgave. Kua fikk navnet Melissa og ble blind på det ene øyet etter å ha gått på en kvist under en uskyldig lek som kalv. Siden den gang har Melissa vært maskoten til Ås-ysteriet før hun gikk bort 13 år gammel. Ifølge Rosenfeld kan Melissa ha vært en av Norges eldste kuer.

Hun forteller at hun fikk mange tilbakemeldinger på navnevalget da hun i 50-årsdagen sa at hun ville starte et meieri med navnet «Den blinde Ku».

–Et opplagt navnevalg, mente jeg, i og med at kua jeg fikk var blind. Samtlige av mine gjester sa at dette var et trist og negativt navn jeg ikke måtte finne på å bruke. Jeg svarte at det umulig kan være negativt å oppkalle en handikappet ku som gjør en stor samfunnsnyttig gjerning: Å levere supergod melk til gode oster!

Rosenfeld tror at markedsføringseffekten av et navn som folk husker etter å ha hørt det én gang er svært stor.

–Jeg tror neppe det er mulig å sette en kroneverdi på denne effekten, sier en smilende Inger.

Ostene selges i de tre Den blinde Ku-butikker på Ås, på Mathallen Vulkan i Oslo og på Strømmen Storsenter. Ostene er også å finne i utvalgte dagligvarebutikker over hele landet.

Roger Pihl: Kreativt og med substans

–Hvis vi ikke visste bedre, kunne vi tro at navnet ene og alene var laget for å vinne sympati. Men når vi kjenner historien om Inger Rosenfeld og Melissa får navnet også substans og relevans. Likevel har vi naturligvis sympati for den blinde kua. Hun er en underdog, hvis det er lov å si det om kuer, og i Norge elsker vi alt som har med askeladder å gjøre, kommenterer Pihl.

Han legger til at mellomstore bedrifter er typisk for Norge, og at man derfor ofte kan tillate seg å være personlig, humoristisk eller tydelig på andre kreative måter.

Norske navn klinger bra

Den blinde Ku har også gjort seg bemerket i andre navnekåringer. I januar 2015 mottok de Språkrådets pris for godt navnevett. I begrunnelsen berømmer Språkrådet Den blinde Ku for «å bevisst bruke norske ord og uttrykk på en fremragende måte».

Roger Pihl er enig. –Mange faller for fristelsen å tilføre engelske navn og sjargonger i firmanavnet. «Den blinde Ku» er et rotekte norsk firmanavn. Det er også enkelt å huske og er dermed god markedsføring av bedriften, sier juryformann og forfatter Roger Pihl.

Prisutdeling og navnefest

I dag ble prisen overrukket innehaverne. En stolt ordfører i Ås kommune, Ola Nordal, var til stede for å overvære prisutdelingen.

–Vi synes det er gøy å kunne dele ut prisen for «Norges beste firmanavn» 2015 til en velfortjent vinner, sier Nergaard.

Dette er finalistene for 2015

Den blinde Ku, Ås

Arma og Bein, Lødingen

Den Glade Kalori, Brønnøysund

Kjells Angels UB, Sandnes

Flor og Fjære, Stavanger

Sopihop AS, Stavanger

Pailabban, Sortland

Røff & Tøff, Kristiansand

Skjerp Deg Knivsliperi, Oslo

Spenning AS, Egersund

For mer informasjon:

Erik Neergaard, marketing manager Eniro Norge/ Gule Sider

Mobil 481 09 920/ erik.neeraard@eniro.com

Eniro er en ledende søkevirksomhet for personer og bedrifter i Norden. Med kvalitetssikret innhold og uovertruffen brukeropplevelse inspirerer Eniro til lokale oppdagelser og bidrar til et levende lokalmiljø. Eniros innhold er tilgjengelig på nett- og mobiltjenester, trykte kataloger og nummeropplysningstjenester. I Norge står Eniro bak kjente søketjenester som Gule Sider, Proff og Ditt Distrikt. Enirokonsernet har rundt 1900 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Polen og Finland. Selskapet er notert på Nasdaq OMX Stockholm (ENRO) og har hovedkontor i Stockholm. Les mer om Eniro på enirogroup.com.