Toughtools Norge

Den imponerende historien om den innovative Teslapartneren, Panasonic

Pressemelding   •   jul 02, 2019 17:10 CEST

Teslas batteri- og samarbeidspartner over lang tid, Panasonic, fylte nylig 100 år. Fokus på innovasjon og framtidens teknologi har gjennomsyret selskapets strategi og grunnleggeren, Konosuke Matsushita’s lederstil helt siden starten i 1918. Les mer om det arbeidet som ligger till grunn for selskapet som jobber dedikert med innovasjon og banebrytende teknologi for å skape et bedre liv og en bedre verden.

Panasonic ble grunnlagt i 1918 av Konosuke Matsushita. Batteriproduksjonen startet i 1923, når den første batteridrevne sykkellykten ble utviklet, noe som var en stor revolusjon for datidens brukere. Helt siden dette første enkle batteriet og fram til dagens sofistikerte litiumbatterier for blant annet elbiler, har Panasonic vært drevet av innovasjon.

Matsushita var forut for sin tid også på måten han ledet organisasjonen. Han var utradisjonell og innførte en ledelsesfilosofi som baserte seg på åpenhet og transparens. I begynnelsen av 1920-tallet hadde man i Japan store utfordringer med å beholde sine ansatte, først på grunn av konkurranse mellom bedrifter, senere på grunn av den økonomiske nedgangen. Matsushitas filosofi baserte seg på tillit og han bestemte seg for å dele bedriftshemmeligheter med alle i bedriften, selv nyansatte, for å bygge tillit på alle nivåer i organisasjonen. Det var et vellykket prosjekt og i slutten av 1922 hadde bedriften 50 ansatte og en ny fabrikk.

Matsushita klarte også å lede selskapet gjennom tøffe tider. I stedet for å si opp ansatte da lageret vokste under den økonomiske nedgangen på 1900-tallet, sa Matsushita: "Vi halverer ikke produksjonen ved å si opp ansatte, men i stedet ved å la alle jobbe halve dager. Vi fortsetter å betale den samme lønnen som de får nå, men det blir ikke ferie. Alle ansatte må gjøre sitt beste for å selge ut lageret". Og planen fungerte.

Medarbeiderne kastet seg inn i salgsarbeidet med stor besluttsomhet, og innen to måneder var overskuddslageret borte. Etterspørselen tok seg opp, noe som gjorde det mulig å gjenoppta fullskala produksjon.

Matsushita ble også ansett for å være en som kjempet for like rettigheter. Under den store depresjonen kunngjorde hanfirmaets misjon: ”The mission of a manufacturer is to create material abundance by providing goods as plentiful and inexpensive as tap water. This is how we can banish poverty, bring happiness to people's lives and make this world into a paradise.” Dette er noe som fortsatt er en kjerneverdi i virksomheten. I løpet av det århundret som har gått siden starten, og med det enorme spekteret av innovasjoner og produkter som har forenklet og forbedret livet for så många, fortsetter Panasonic med å utfordre seg selv; å forbedre menneskers liv og å hjelpe samfunnet til å gjøre framskritt i sin streven etter ”a better life, a better world”.

Panasonic har i lang tid fokusert på å skape betingelser for en mer bærekraftig planet gjennom alt fra å gjennvinne elektronikk til å optimalisere produksjon og teknologi. Som et resultat av dette har de blitt verdensledende på alternative og rene energiteknologier for bærekraftige og rene energiløsninger.

Sammen med sin partner Tesla har de bygget en enorm fabrikk og er dermed klare for ytterligere gjennombrudd innen bilindustrien og fornybare energisektorer som for eksempel Teslas innovative solenergiløsninger. Fremtidige planer inkluderer en 10-årig vision som dekker en rekke nye teknologier, fra Internet of Things (IoT) til robotteknikk og AI.

Panasonic har nådd langt de første 100 årene og fortsetter veksten med mer enn 270 000 ansatte og salgsinntekter på over 65 milliarder Euro (2018).

For mer informasjon, kontakt:

Hans-Jørgen Narum-Hanssen, Country Manager

hj@toughtools.no

panasonictools.no

ToughTools AS er distributør av kvalitetsprodukter fra sterke varemerker med høy kompetanse, lang historie og høy innovasjonskraft.

ToughTools AS distribuerer Panasonic verktøy, en serie med oppladbart verktøy for profesjonelle brukere innen håndverk og industri.

Produktene kjennetegnes først og fremst av høy kvalitet og driftssikkerhet under tøffe forhold. Gjennomtenkt design, lav vekt og lave vibrasjonsverdier gjør dessuten at verktøyene er både behagelige og lette å arbeide med. Panasonic verktøy inngår i det japanske elektronikkonsernet Panasonic Corporation.

ToughTools AS er også distributør for det franske kvalitetsvaremerket Diager, som i over 50 år har utviklet og produsert kvalitetsbor tilpasset brukere med høye krav. Diagers målsetting er å tilby innovative produkter for boring i alle materialer. Diager produserer 35 millioner bor per år og distribueres i alle verdensdeler.

I tillegg distribuerer ToughTools AS produkter fra den tyske produsenten av industri- og hagesakser Löwe, og Panasonic batterier