Norges Kampsportforbund

Den store spanske prøven i taekwondo

Pressemelding   •   apr 30, 2013 08:46 CEST

Til helgen reiser de syv taekwondo-utøverne som bor og trener sammen hver dag til Alicante i Spania for å teste seg i det åpne spanske mesterskapet hvor det deltar 1300 utøvere.  Vi kaller dette for den store spanske prøven for her er det mange utøvere i hver klasse slik at utøverne virkelig får testet seg, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.

Kampsportforbundet satser mot Rio 2016. Syv av landets fremste taekwondo-utøvere har flyttet sammen i et hus i Oslo for å trene sammen hver dag mot sommer-OL i Rio 2016. Kampsportforbundet har engasjert Dr. David Cook fra England som trener for laget. Han er utdannet doktor i bioteknikk.
Han hadde en professorstilling på universitet i tillegg som han var trener for universitetslaget til Storbritannia.  –David har en drøm om å vinne medalje i OL som trener og har derfor tatt med seg kone og hund og flyttet til Norge.

Den tøffe jenta fra Romerike
Tina Røe Skaar (19) fra Øvre Romerike Budo senter er kanskje den tøffeste jenta jeg har møtt sier, sportssjefen. For noen års siden var hun lenket til sykesengen på grunn av sykdommen ME, men takket være en utrolig innsatsvilje har hun kommet seg opp av sengen og har utviklet seg til å bli en av de beste taekwondo - utøvere i Europa. Hun vant sølv i europamesterskapet for de under 21 år i
fjor, og hun gjorde det samme for 2 uker siden.

En annen tøff jente
Janike Lai (20) fra Nesodden taekwondo er en utøver som har trent taekwondo systematisk
og målbevisst i mange år. Blant annet har hun vært på treningssamling i Kina mange ganger, og hun har gått på taekwondolinjen på Wang Toppidrett. Nå begynner hun å  hevde seg internasjonalt.
I fjor vant hun bronse i europamesterskapet for de under 21 år, og i april vant hun bronse i Belgia open som er et stor internasjonalt stevne.

Disse deltar i Spania Open
Janike Lai, Nesodden Taewondo klubb, – 53 kilo
Siv Anja Mienna, Taekwondo team Heimdal, - 53 kg
Tina Røe Skaar, Øvre Romerike Budo senter , -73 kg
Hasnain Hussain, Grorud Taekwondo klubb, -63 kg
Bendik Øyan, Tøyen Taekwondo klubb, -74 kg
Tor Løvset Waage, Taekwondo team Heimdal – 80 kg
Mohammed Elhatri, Tøyen Taekwondo klubb – 80 kg

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.