KLP

Denne julegaven redder liv

Pressemelding   •   des 14, 2015 07:00 CET

Noen julegaver er mer nyttige enn andre. Er det én ting du bør kjøpe til dem du bryr deg om, er det en komfyrvakt, tipser Norsk brannvernforening og KLP.

- For dem som stadig glemmer å skru av komfyren, skal det lite til før det oppstår brann. Noe av det viktigste du kan gjøre er å installere en komfyrvakt, sier Dagfinn Kalheim, leder i Brannvernforeningen.

I desember øker antall branner med 50 prosent, og mange branner starter nettopp på kjøkkenet. Nesten en av ti dødsbranner skyldes tørrkoking.

Fett i vifta

Mange kjøkken er rene brannbomber fordi kjøkkenviftene er fulle av fett. Glemmer du å skru av kokeplata eller driver bakst med olje, blir temperaturen fort høy. Varmen gjør at fettet i vifta smelter og drypper ned på komfyren. Brann kan da oppstå i løpet av kort tid.

- En komfyrvakt er en optisk varmesensor som kobler av strømmen til komfyren når det blir for varmt. Har du ikke komfyrvakt, bør du i hvert fall sørge for å rengjøre vifta. Det er kanskje den viktigste delen av julerengjøringen, sier Kalheim.

Pass på eldre

En av tre som omkommer i brann, er over 70 år. Derfor er det god grunn til å vise litt ekstra omsorg i førjulstiden, mener Elin Evjen, direktør i KLP Skadeforsikring.

- Kjøp en komfyrvakt, og sjekk at alle røykvarslerne virker hos din eldre slektning eller nabo. Det er kanskje den viktigste førjulsgesten du gjør i år. Se også etter om rømningsveiene er frie slik at det går raskt å komme seg ut, også om man ikke lenger er ung og sprek, sier hun.

- Vi har så mange skrekkeksempler på hvor galt det kan gå, så vi kan ikke få understreket nok hvor viktig det er å ta slike grep.

Husk også at du trenger ikke være gammel for å glemme. I en travel hverdag er det mye som stjeler oppmerksomheten, spesielt i førjulstiden.

- Årsaken til at det brenner så ofte i desember er at vi driver med mer matlaging, har mer besøk, og skal være vertskap og kokk samtidig. Med litt alkohol inne i bildet kan det være selve oppskriften på brann, sier Evjen.

Sju gode råd i julestria:

• Installer en komfyrvakt.
  • Rengjør kjøkkenvifta.
  • Sjekk at alle røykvarslerne virker.
  • Sjekk at lysmansjettene i huset ikke er brennbare.
  • Blås alltid ut levende lys i de rommene du ikke oppholder deg i.
  • Bytt ut levende lys med batteridrevne lys.
  • Kos deg i jula, men vær streng med familien når det gjelder brannsikkerhet. Det er lett å glemme når det er mange gjester i huset og mye som skjer.

Gjennom prosjektet "Bry deg før det brenner" gir KLP og Brannvernforeningen pårørende råd om hvordan de kan forebygge brann hjemme hos eldre.

For mer informasjon, kontakt:

Dagfinn Kalheim, adm. direktør i Norsk brannvernforening
Mobiltelefon: 977 59 029
E-post: Dk@brannvernforeningen.no

Elin Evjen, direktør i KLP Skadeforsikring
Mobiltelefon: 995 36 346
E-post: Elin.Evjen@klp.no

Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer pensjons-, finans- og forsikringstjenester til kommuner og fylkeskommuner, helseforetak og til bedrifter både i offentlig og privat sektor, og til deres ansatte. KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 527 milliarder kroner.