NOVASOL AS

Det er fortsatt deilig å være norsk i Danmark

Pressemelding   •   des 20, 2013 09:11 CET

Oslo (NW): Nordmenn som leier hytte har Danmark som suverent førstevalg, viser en ny oversikt. I år har etterspørselen økt med ti prosent.

Stadig flere nordmenn velger å tilbringe en ferieuke i leid hytte.

– Når vi ser alle reisemål under ett har antall bestillinger fra nordmenn økt med 13 prosent i år. Den sterke utviklingen ser ut til å fortsette inn i 2014, sier Pia Buen, salgs- og markedsansvarlig for NOVASOL i Norge.

Selskapet er Europas største utleier av ferieboliger og har sendt snaut 50 000 nordmenn på hytteferie i løpet av året. Bookingene for 2014 er opp med nye fem prosent.

– Å leie hytte gir mye ferie for pengene. Nå som det ser ut til at mange strammer litt inn på forbruket tror vi derfor at etterspørselen etter nettopp utleiehytter vil fortsette å øke, sier Buen.

Hele 48 prosent av de norske Novasol-kundene tar hytteferien i Danmark.

Djursland med Ebeltoft topper listen, fulgt av Nordjylland med blant annet Løkken og Jammerbugten. Også Skagen samt området rundt Legoland trekker svært mange nordmenn.

Vintergleder

– Dette er nordmenns absolutte favoritter. 2014 kan godt tenkes å bli året da andelen som velger Danmark runder 50 prosent, sier hun.

Mange av de danske feriehusene trekker gjester året rundt.

– Det henger nok sammen med at stadig flere nordmenn har fått øynene opp for at Danmark har mye å by på også utenfor sommersesongen, sier Vidar Mørch, direktør i VisitDenmark.

Han tror shoppingmuligheter, god mat og drikke, kulturopplevelser og trivelig atmosfære betyr mye for de norske gjestene.

– Dette er jo kvaliteter vi kan by på også om vinteren, sier Mørch.

Til sammen tilbringer nordmenn om lag 2,4 millioner overnattingsdøgn i Danmark årlig. Barnefamilier utgjør den største gruppen av dem som kommer for å feriere. I vinterhalvåret øker andelen voksne, par og eldre.

Vil til Balkan

Utleiehytter hjemme i Norge inntar andreplassen for NOVASOLs norske kunder, men andelen har falt i 2013 og utgjør nå bare 13 prosent.

– Mange av feriehusene våre langs kysten og på fjellet er godt besøkt, men generelt har etterspørselen etter hytteferie i eget land falt noe tilbake. De norske tilbudene er mye mer populære blant utlendinger, sier Pia Buen.

Det tredje mest populære landet for nordmenn er Kroatia, som har hatt størst vekst flere år på rad.

– Også Spania, Sverige, Frankrike og Italia er inne på topp 10-listen. Samtidig er nykommerne Albania og Montenegro blitt godt mottatt blant de norske kundene. Vi tror på vekst for Balkan i årene fremover.

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Artikler, bilder og videoer er til fri bruk i pressen. Denne artikkelen er skrevet for Novasol.

NOVASOL A/S og dansommer A/S udgør NOVASOL Gruppen med hovedkvarter i Hellerup, Danmark. NOVASOL Gruppen har datterselskaber i 9 europæiske lande, inklusiv 40 servicekontorer i Danmark og resten af verden, og beskæftiger mere end 1.500 permanente og midlertidige medarbejdere. Med 30.000 feriehuse i 26 europæiske lande er NOVASOL Gruppen den største europæiske udbyder af feriehusudlejning. I 2009 sendte NOVASOL Gruppen 1,3 millioner personer på ferie. NOVASOL og dansommer er en del af Wyndham Worldwide (NYSE: WYN).