Baker Hansen AS

Det er klart for lussekatter hos Baker Hansen!

Pressemelding   •   des 10, 2012 13:00 CET

Lucia står for dør og Baker Hansen snurrer over 30 000 lussekatter for hånd innen dagen er omme. Vi baker med safran, som gir den karakteristiske smaken og fargen til bollene. Vi er så fornøyd med lussekattene at vi gjerne delere oppskriften med deg her.

Luciadagen 13.desember nærmer seg og i familiebedriften Baker Hansen har vi også i år startet salget av lussekatter noen dager før selve dagen. Vi har allerede bakt for fullt i flere dager og vi baker ca. 30 000 Lussekatter til Lucia - alle bakes og snurres for hånd. Det er litt av et maskineri av menneskelige ressursers om trår i gang når Lucia skal forberedes. For å komme i mål med lussekattene må også eier av Baker Hansen, Morten Hals, hjelpe til i bakeriet. Desember er en ekstra travel måned for oss, men en av de morsomste også. Butikkene pynter både seg selv og butikken til Lucia og går du innom oss en morgen denne uken kommer du garantert i julestemning.

Lussekatter er blitt en tradisjon å bake for Baker Hansen, og tradisjoner ligger som en grunnsten i Baker Hansen sin filosofi og historie. De siste 11 årene har vi bakt lussekatter og vi bruker ordentlig safran. Safran er den avgjørende ingrediensen for å få lussekattenes smak og farge. Vi er opptatt av håndverk og kvalitet, den gode smaken du får av gode råvarer er viktig for at bakervarene skal bli skikkelig gode.

Vi er godt fornøyd med lussekattene våre, det tror vi kundene våre er også, og deler gjerne oppskriften med dere.

OPPSKRIFT LUSSEKATTER

300 gram smør

1 liter melk

4 dl sukker

15 gram salt

2 gram safran

100 gram gjær

1,8 kg hvetemel

Deigen eltes sakte i 5 minutter og raskt i 10  minutter. Bruk 1 egg til pensling og rosiner til pynt. Stekes på 210 grader i 12-15 minutter.

Lykke til, fra Baker Hansen!

Om Baker Hansen

Det ligger mye historie i produksjonslokalene i Bogstadveien 54. Her har familiebedriften Baker Hansen drevet bakeri, konditori, administrasjon og butikk siden 1913, men oppstarten fant sted i 1861. Herfra distribueres bakervarer ut til våre 30 butikker i Oslo, Bærum, Drammen, Hønefoss og Romerike flere ganger daglig. Vi ønsker å være kundeorientert og det ledende bakeriet i vårt område. Håndverk og kvalitet - det er oss.

Baker Hansen, med butikkdriver Annette Julie Qvist, fikk HSMAIs hederspris "Service av beste klasse" under ÅRETS SERVICELØFT 2012 og Baker Hansen i Vika og på Majorstuen ble gullvinnere i kategorien Fysiske rom og systemer. Dette er vi utrolig stolte av.

Baker Hansen AS eier og driver også Bagel and Juice.