VisitOSLO as

"Det Moderne Øye" -Munchs seiersgang i Europa og i Oslo

Pressemelding   •   feb 18, 2013 14:23 CET

En million i Europa og 45 000 i Oslo - Alle har fått med seg at Edvard Munchs "Det Moderne Øye" har gått sin seiersgang i Paris, Frankfurt og London. Det er ekstra gledelig at vi her hjemme også har tatt veien til Tøyen for å se utstillingen som ble tatt så varmt imot over hele Europa. Utstillingen ”Det Moderne Øye” skapte køer og publikumsrekorder under avslutningshelgen på Munch-museet i Oslo.

- Utstillingen som startet 31. oktober 2012 og ble avsluttet i går søndag 17. februar ble sett av 45 518 personer i Oslo. Til sammenligning hadde museet 24 147 besøkende i samme periode året før.

- Vi er svært glade for en kraftig økning på 89 % besøkende på vei inn i det spennende Munch-jubileet Munch 150, sier Munch-museets informasjonssjef Sture Portvik.

- Avslutningshelgen på Tøyen var preget av et rekordstort besøk med nær 6000 besøkende og opp til halvannen times køer for å komme inn til utstillingen. Det er ikke vanlig kost i Norge.

- Vi merker nå at Edvard Munch er i vinden som aldri før, og det lover svært godt for all den spennende aktiviteten som skjer fremover i Munch-jubileet sier Portvik.

-Dette lover godt for turisttilsesongen i 2013 bekrefter Salgs- og markedssjef Heidi Thon hos VisitOSLO. Vi ser at utenlandsk media har vist en økende interesse for Munch de siste par årene, og i tillegg har flere turoperatører og cruiserederier utviklet egne Munch turprogrammer for 2013. Dette viser hvor viktig målrettet bearbeiding av media, reisebransje og forbruker over tid er for å oppnå ønskede resultater.

VisitOSLO har et klart langsiktig mål om at Norges største maler, Edvard Munch, og verdens mest
kjente kunstverk, Skrik, i enda større grad knyttes til hans hjemby Oslo. I tillegg har det vært et mål i 2012 å markedsføre og vekke reiselyst til Oslo i 2013 - jubileumsåret for Munchs fødsel avslutter Thon.

VistOSLO har inngått en avtale med Munch 150 om leveranse av PR/ kommunikasjonstjenester gjennom hele jubileumsåret til både et norsk og internasjonalt publikum, og håper at jubileet vil bidra sterkt til at Edvard Munch og hans kunstnerskap får den plassen det fortjener som et av landets viktigste merkevarer i årene fremover.

-Høydepunktene vil stå i kø og omfatter blant annet jubileumsutstillingen ”Munch 150”, som er den største Munch-utstillingen som noen gang har blitt vist, andre utstillinger, forskningskonferanser, filmproduksjoner, konserter, teaterforestillinger, vandringer i kunstnerens fotspor, bokutgivelser og egne tilbud til barnefamilier, sier Portvik. Oppdatert informasjon om jubileet er tilgjengelig på www.munch150.no

VisitOSLO as er markedsføringsselskapet for Osloregionen. Firmaet er organisert som et aksjeselskap der aksjonærene består av bedrifter i regionen som driver reiselivsrelatert virksomhet. VisitOSLO as har et omfattende samarbeid med Oslo kommune. VisitOSLO as har følgende operative avdelinger: Kongress, Destinasjonsmarkedsføring/Mediebearbeiding, web og Turistinformasjonene. VisitOSLO har også en sentral vertskapsrolle ved internasjonale arrangement i byen vår, og høy kompetanse når det gjelder tilrettelegging av presse- og informasjonssentra og tjenesteyting til arbeidende presse.