Norges Kampsportforbund

Det store taekwondo slaget i Storbritannia

Pressemelding   •   sep 23, 2010 11:12 CEST

Til helgen er det duket for action og tøffe tak i Manchester når det åpne Britiske mesterskapet i taekwondo blir arrangert.  Dette stevnet kommer til å bli det tøffeste stevnet så lang t i år, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund. Det kommer over 600 utøvere fra hele verden, 30 landslag deltar. Blant annet kommer Kina og Korea med sine profesjonelle lag. Mye av interessen skyldes at stevnet gir viktige ranking poeng og at mange  landslag som ennå ikke har tatt ut sitt OL-laget  og bruker stevnet i Manchester som uttaksstevne.

Norge deltar med elitelaget i taekwondo. I tillegg deltar det norske klubber som; Taekwondo Team Heimdal, Grorud Taekwondo klubb, Nesodden Taekwondo klubb, Øvre Romerike budo senter. Totalt deltar det 17 utøvere fra Norge.

For Norge er sitt vedkommende dette et viktig  teststevne for å se hvordan vi ligger an i forhold til OL-oppkjøringen, sier sportssjefen.

Fra elitelaget deltar

Mona Solheim fra Namsos Taekwondo klubb skal delta i klassen kvinner -62 kilo. Det deltar 27 utøvere i klassen.

Niklolina Kursar fra Mudo team Furuset og Tveita skal delta i klassen kvinner – 67 kilo. Det deltar 23 utøvere i klassen.

Hasnain Hussain fra Grorud Taekwondo klubb skal delta i klassen herrer -58 kilo. Det deltar 36 utøvere i klassen.

Jan Petter Hammer fra Keum Gang Nesttun i Bergen skal delta i klassen herrer - 74 kilo. Det deltar 35 utøvere i klassen.

Robert Honningsdalsnes fra Grorud Taekowondo klubb skal delta i klassen herrer -80 kilo. Det deltar 40 utøvere i klassen.

Kontaktperson i Manchester er Helle Borgen 90970386, helle@kampsport.no

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.