VisitOSLO as

"Dette blir verdens vakreste museum"

Pressemelding   •   nov 01, 2011 09:23 CET

Det nye museet på Tjuvholmens ytterside blir et mesterverk, tegnet av en av tidenes mest anerkjente museumsarkitekter. Renzo Piano ble først kjent for Pompidou-senteret i Paris . Siden har han tegnet museer og andre signalbygg over hele kloden. For øyeblikket har han prosjekter under oppføring på begge amerikas kyster og i Chicago, samt en rekke kulturbygg i Europa.

Museumsbygningen på Tjuvholmen, som skal huse Astrup Fearnley-samlingen er tegnet av Renzo Piano Building Workshop, i samarbeid med arkitektkontoret Narud Stokke Wiik. Den dobbeltkrummede bygningsformen er meget karakteristisk og kan minne om en båt på land, men det sies at formen er hentet fra utsnitt av et sykkeldekk. Det majestetiske glasstaket består av over 2000 unike glassplater og gir bygningen en helt spesiell overflate sett fra utsiden. Fra innsiden vil det naturlige lyset som faller gjennom glasstaket fylle opp de store utstillingsrommene. Tilsammen blir det omtrent 5000m2 publikumsarealer, inklusive café, auditorium og bokhandel.

De trekledde fasadene er et annet fremtredende trekk ved denne bygningsmassen, de er både uvanlige og naturlige. Uvanlige fordi man sjelden ser så store bygg kledd med treverk (vi snakker om 4,5 mål med planker, fra Norge, Sverige, Finnland, Russland og Canada). Naturlige fordi de ubehandlede ospe-plankene vil påvirkes av vær og vind, og med tiden få den samme sølvgrå patina som mange av norskekystens sjøboder. En vakker sammensmelting av det presise – og teknisk meget utfordrende – glasset i taket og denne enkle stedstypiske værhuden. Kapp som blir tilovers fra fasaden brukes i interiøret, slik at materialutnyttelsen blir meget god.

Det tredje aspektet ved dette byggverket, som skiller det tydelig fra mange andre bygg, er de store og velformede uterommene. Takflaten er nesten dobbelt så stor som grunnflaten på byggene, og utgjør omtrent en 1/6 av byggekostnaden. Selve adkomsten til museet skjer enten langs strandpromenaden som begynner ved rådhuset, eller ned ”spansketrappen” som er et stort delvis overdekket atrium vis-a-vis hovedinngangen. Rundt museet etableres det en stor skulpturpark fylt med verker av mange av verdens mest omtalte skulptører.

Museet har tegnet en 100 års leiekontrakt med Tjuvholmen KS, utvikleren av Oslos nyeste bydel Tjuvholmen. I bytte mot fine museumslokaler lover museet å skape et bredt kulturtilbud som vil gi liv i gatene på Tjuvholmen. Tjuvholmen kaller seg gjerne Kunstbydelen og dette museet vil virkelig bevise hvorfor. Både store og små, art freaks og tilfeldige tilreisende, samt hele Oslos befolkning, skal oppleve topp internasjonal kunst i en bygning veldreid for slike opplevelser.

Fakta:

Byggekost: 600 mill NOK (80 million Euros)

Areal: 7000m2, utstillingsareal utgjør omtrent halvparten

Byggetid: 2009-2012, (åpning planalagt 15. septebmer 2012)

Det dobbeltkrumme glasstaket av 2000 unike glassflater,
4.500 kvadratmeter ospepanel på veggene

Ytterligere informasjon: www.tjuvholmen.no, www.afmuseet.no, http://www.rpbw.com/

VISSTE DU AT...

…2005 – 2014. Tjuvholmen er Oslos nyeste bydel og en del av Fjordbyen. Når den står ferdig i 2014 vil bydelen romme nesten 1000 leiligheter og 1500 arbeidsplasser, i tillegg til næringslokaler av forskjellig slag. Da har den trolig kostet omtrent 8 milliarder å bygge.

…arkitektens verk. Selve masterplanen for utbyggingen av Tjuvholmen ble utformet av arkitektnestor Niels Torp i 2003. Han er en av landets mest profilerte arkitekter, men også internasjonalt h¯yst anerkjent.

… en bydel for kunst. Bydelen kalles for ”Kunstbydelen”. Delvis på grunn av at mange av Oslos toneangivende gallerier holder til her og i nærheten. Men særlig fordi Astrup Fearnley-museet skal inn i det spektakulære bygget mot fjorden, tegnet av Italias superarkitekt Renzo Piano.

… en kunstig bydel. Det store parkeringsanlegget, under Tjuvholmens ytterste del, danner ny grunn for noen av fjordens fineste tomter.

…dyrelivet blomstrer. Det er lagt stor vekt på å bidra til vannkvalitet og biologisk mangfold. Bla. er det satt ut kunstige fiskerev, og under kaiplatene er det hengt ut tusenvis av blåskjelltau, som skaper badevannskvalitet 5 minutter fra rådhuset.

Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst er et privat samtidskunst-museum som viser temporære utstillinger med norske og internasjonale kunstnere. Museet åpnet i 1993, og har etablert seg som en viktig institusjon for presentasjon av samtidskunst.

Tjuvholmen Oslo er en helt ny og arkitektonisk unik bydel som vil inneholde museer og gallerier, restauranter og ande utesteder, forretnunger og mye mer. Ut mot fjorden, rundt Renzo Pianos museumsbygning og med utsikt til Akershus festning, kommer Tjuvholmen skulpturpark. Parken vil til å begynne med bestå av fem skulpturer utført av noen av verdens mest anerkjente skulptører. I forbindelse med parken vil det også finnes en badestrand for publikum

VisitOSLO as er Oslos offisielle destinasjonsselskap. Vi driver byens turistinformasjoner og markedsfører byen vår somn reisemål i Norge og internasjonalt. VisitOSLO bistår også selskap som Astrup Ferarnley og Tjuvholmen